NRC begint met zakelijke website Q

De nieuwe site van NRC heet Q. Al een tijdje was bekend dat NRC met een nieuw initiatief zou komen, maar dinsdag werden de naam en meer details via de website van NRC bekendgemaakt. Q brengt nieuws over bedrijven, de zakenwereld, carrière en het combineren van werk en privé.

”Met Q richten we ons op het publiek tussen de 25 en 49 jaar. Professionals die bezig zijn met hun carrière en het zakelijke nieuws,” vertelt hoofdredacteur Peter Vandermeersch. “Wij willen het gesprek bij de koffieautomaat zijn. Iets wat je ‘s ochtends leest op Q, bespreek je daarna met je collega’s.”

Volgens de hoofdredacteur wordt Q een mix van het serieuzere zakelijke nieuws, maar ook genoeg ‘leuke’ verhalen. “Denk ook aan verhalen als ‘zeven manieren om je evaluatiegesprek door te komen’ of ‘de veiligste plekken om te zitten in een vliegtuig’. Qua tone of voice kun je denken aan de nrc next carrièrebijlage.”

De leiding van Q is in handen van Freek Staps, chef economie bij NRC Handelsblad. De redactie van NRC en NRC next gaan de artikelen aanleveren. Verder is NRC bezig met nog meer digitale uitingen, maar die plannen zijn volgens Vandermeersch nog te pril om er iets over te zeggen. “NRC is een statige krant, daarom is het juist zo leuk om andere groepen mensen te bereiken met onze digitale plannen. Q is nu het eerste wat we lanceren, maar er komt nog meer aan.”

Voorlopig bevindt Q zich in een proefperiode. Een selecte groep lezers test de komende weken het platform. Vandermeersch verwacht dat het platform begin juni beschikbaar wordt voor het grote publiek. De eerste maanden gratis en in september moet het opgenomen worden in het verdienmodel van de krant. Een abonnement op Q gaat naar verwachting 15 euro per maand kosten. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten