De Nederlandse tak van Sanoma heeft de eerste drie maanden van het jaar 4,1 procent minder omzet behaald, vooral door lagere inkomsten uit advertenties. In de tijdschriftentak, waar de Finse mediagroep flink in sneed, daalde de omzet met meer dan tien procent. Dat blijkt woensdag uit de eerstekwartaalcijfers.
Waar de malaise in tijdschriftenland schrijnend was, beleefde de televisiedivisie van Sanoma een beter kwartaal omdat het bedrijf de kosten terugschroefde en de advertentiemarkt hier wel licht aantrok. Online advertenties leverden zeven procent meer op dan een jaar geleden.
Van de 2251 fulltime banen in Nederland waren er, als gevolg van saneringen, aan het einde van maart nog 2118 over. De reorganisaties waren ‘harde maatregelen maar noodzakelijk in snel veranderend medialandschap’, aldus het bedrijf woensdag in een toelichting op de cijfers.
De totale omzet van Sanoma, dat in tien landen actief is, daalde met 6,9 procent naar 438 miljoen euro. Voor aftrek van belastingen hield Sanoma ruim 162 miljoen euro over door de besparingen.
Eind vorig jaar maakte Sanoma bekend vijfhonderd banen te schrappen bij de tijdschriftenafdeling. Begin deze maand besloot Sanoma de distributietak in Duiven te sluiten als onderdeel van die bezuinigingen. Sanoma wil een groot aantal titels verkopen, waaronder Nieuwe Revu en Panorama. [Novum/Radio.NL]