De splinternieuwe hitzender KIIS 1065 in Sydney blijft mokerslagen uitdelen aan rivaal 2Day FM. Nadat KIIS eerst binnen anderhalve maand na de start al uitgroeide tot de populairste radiozender op FM, steeg het marktaandeel de afgelopen weken met nog eens ruim een procentpunt.
Radiolandschap op z’n kop
De komst van KIIS 1065 heeft het radiolandschap in Sydney behoorlijk op z’n kop gezet. Want waar 2Day FM jarenlang domineerde, heeft KIIS een einde gemaakt aan de hegemonie van de zender. Mede door het wegkapen van shockjock Kyle Sandilands en Jackie O Henderson, het populairste ochtendduo van de stad, bij rivaal 2Day FM, wist KIIS gelijk flinke voet aan de grond te krijgen in de stad.
In maart van dit jaar lukte het KIIS iets waar elk nieuw radiostation van droomt: binnen anderhalve maand uitgroeien tot populairste zender en je grootste concurrent vermorzelen. De laatste keer dat het een radiostation zo’n snelle opmars wist te maken was Z100 (WHTZ) in New York City die begin jaren ’80 binnen drie maanden van ‘Worst tot first’ ging.
KIIS groet verder
Aan de top komen is één ding, maar aan de top blijven is een heel ander verhaal. Toch lijkt KIIS 1065 hier vooralsnog geen enkele moeite mee te hebben. Sterker nog: de zender groeit nog steeds. Volgens de tweede meting van GFK over de van periode 9 februari tot en met 12 april groeide het marktaandeel met 1,2%-punt naar 9,6%. Hiermee is KIIS wederom de populairste FM-zender en de tweede zender van Sydney. Alleen de talkzender 2GB scoort een hoger marktaandeel.
Dat KIIS zo snel gegroeid is zal ook te maken hebben gehad met de grootscheepse reclamecampagne die de zender nog steeds voert. De stad Sydney was de afgelopen weken letterlijk behangen met posters van KIIS 1065 en Kyle & Jackie.
Bij 2Day FM zal ongetwijfeld met gemengde gevoelens gekeken worden naar de nieuwe luistercijfers. Weliswaar bleef het marktaandeel stabiel met 4,0%, maar de 8,4% die de zender scoorde voor het overstappen van Kyle & Jackie zijn nog altijd zoete herinneringen.
Opvallend is dat Nova 96 9, die in dezelfde vijver vist als KIIS en 2Day, dit keer terrein wist te winnen. Het marktaandeel steeg met 0,3%-punt naar 7,8%.
Ook opvallend is het grote verschil bij de doelgroepen. Bij de groep 10 tot 17 jaar is KIIS met 20,7% marktleider, vlak voor Nova met 16,7%, terwijl Nova juist marktleider is bij de doelgroep 18 tot 34 jaar met 21,6%. KIIS daarentegen blijft hier steken op 8,5%. Maar bij de doelgroep 25 tot 39 jaar is KIIS weer marktleider met 17,1%.
Kyle & Jackie koning en koningin van de ochtend
In de ochtend blijven Kyle & Jackie veruit het populairste ochtendduo op FM. Het marktaandeel van de show steeg met nog eens 1,6%-punt naar 10,9%. Ryan ‘Fitzy’ Fitzgerald en Michael ‘Wippa’ Wipfli op Nova bleven nagenoeg stabiel met 7,9%, terwijl Spice Girl Mel B, Jules Lund, Merrick Watts en Sophie Monk op 2Day een lichte plus noteerden en nu genoegen moet nemen met 4,1%.
Grote verliezer in de ochtend was de classic hitszender WSFM 101.7. Nadat Brendan “Jonesy” Jones en Amanda Keller de vorige meting nog met 3,5%-punt steeg naar 9,3% marktaandeel, daalde het aandeel in de tweede meting naar 8,2%. [Radiowereld.NL]