Vandaag (mei 2014) zijn de nieuwe luistercijfers verschenen. Opnieuw blijkt Radio 538 de populairste zender van het land te zijn. Radio.NL beantwoordt vijf vragen over de luistercijfersmeting.
Hoe worden luistercijfers gemeten?
Voor het meten van luistercijfers wordt gebruikt gemaakt van een hybride methode. Ten eerste zijn er 7500 zogenaamde panelleden die gedurende twee weken per kwartier bijhouden naar welke radiozender ze luisteren. Daarnaast zijn er 400 respondenten die een zogenaamde mediawatch dragen. Dit horloge registreert per minuut naar welk radiostation er wordt geluisterd.
Doordat de panelleden niet allemaal dezelfde twee weken bij hoeven te houden naar welke zenders ze luisteren, maar verspringend (persoon A
registreert in week 1 en 2, persoon B in week 2 en 3, enz) is het onderzoek continu. Al deze gegevens bij elkaar geven een goed beeld over hoe een radiozender beluisterd wordt. Van slechts 7900 mensen wordt het luistergedrag bijgehouden.
Zijn de cijfers dan wel representatief?
Het is natuurlijk onmogelijk om van bijna 17 miljoen mensen het luistergedrag bij te houden. Daarom wordt een representatieve groep mensen geselecteerd om deel te nemen aan het onderzoek. Daarnaast worden de deelnemers van het panel regelmatig gewisseld, zonder dat de representativiteit wordt aangepast.
Waarom worden luistercijfers gemeten?
Voor radiostations is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe ze beluisterd worden. Aan de hand hiervan bepalen ze mede hoe hun programmering eruit ziet. Daarnaast zijn de gegevens voor de (commerciële) radiostations van levensbelang om advertenties te verkopen. Het geeft adverteerders inzicht in hoeveel luisteraars ze bereiken met hun spot op een radiozender en radiozenders bepalen hun reclametarieven op basis van de luistercijfers. Hoe meer luisteraars, des te hoger de tarieven.
Waarom staan regionale radiostations niet in het overzicht?
Omdat de luistercijfers op landelijk niveau gepubliceerd worden, staan de regionale radiostations niet elk apart in het overzicht vermeld. Dit zou de lijst onoverzichtelijk lang maken. Daarnaast is het vergelijken van de cijfers van landelijke zenders en regionale zenders apart op landelijk niveau als appels met peren. Om nu toch een beeld te geven van de regionale stations op landelijk niveau zijn ze geclusterd. De regionale publieke stations staan vermeld als ORN Radio en de regionale commerciële stations als E-Power Radio. Luistercijfers per (regionaal) station op regionaal niveau zijn hier te bekijken.
Kan ik meedoen aan het onderzoek?
Het werven van deelnemers aan het onderzoek gebeurt middels telefonische RDD (Random Digit Dialing) waarbij willekeurig wordt gebeld en middels het GfK Online Panel. Aanmelden voor dit panel kan via de website van GfK Intomart. [Radiowereld.NL]