FOX op de vingers getikt door Reclame Code Commissie

Tv-zender FOX life is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een klacht over een verkeerde reclame-uiting op een billboard. Daarop stond te lezen onder de aanhef “FOX life”: “In maart voor iedereen vrij te bekijken via Ziggo kanaal 141”. Maar de tekst op de buitenreclame blijkt niet te kloppen.

Klager acht de uiting op de buitenreclame van FOX life misleidend omdat niet is vermeld dat de tekst alleen juist is voor wie Ziggo-abonnee is. Het woord “ïedereen” is daarom onjuist.

Toen de klager zich daarover beklaagde bij de adverteerder werd hem meegedeeld dat men op de doorgifte van kanalen van de concurrentie geen invloed heeft. Vermeld had moeten worden “Voor iedereen die een Ziggo televisie-aansluiting heeft”’.

De Commissie is ook van oordeel ‘dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen’. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk. De Commissie vindt de reclame uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten