De Vlaamse commerciële zender Q-music kan terugkijken op een uitstekend eerste kwartaal van dit jaar. Het radiostation is de grootste stijger, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers. Wel blijft Radio 2 het populairst. In Wallonië vechten Bel RTL en VivaCité om de koppositie.
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2014-1 bevat dan ook de periode 4 januari tot en met 4 april.
Radio 2 blijft het populairst
De Vlaamse familiezender Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen. Het marktaandeel van de zender steeg met 0,6%-punt naar 28,8%. Dit zijn marktaandelen waar vele radiostations alleen maar van kunnen dromen. Radio 2 is door de grote hoeveelheid Vlaamse muziek vooral populair bij ouderen. Het is ook de zender waar het langst naar geluisterd wordt per dag. De gemiddelde luistertijd van Radio 2 is namelijk 259 minuten.
Q-music grootste stijger
Q-music volgt op de tweede plaats met 14,4% (+0,9%-punt), gevolgd door de alternatieve jongerenzender Studio Brussel met 11,9% (-1,2%-punt). Door de stijging is Q ook weer het populairst bij de doelgroep 18-44 jaar. Hier steeg het marktaandeel naar 24,3%, terwijl Studio Brussel daalde naar 23,7%.
MNM blijft stabiel bij de 12+ers met 9,7% marktaandeel, terwijl bij de doelgroep 18 tot 44 jaar 15,3% genoteerd wordt.
Zowel Radio 1 als Joe FM zagen allebei het marktaandeel dalen. Hierdoor staan de zenders op een gedeelde vijfde plaats met 7,8% marktaandeel. Nostalgie daarentegen zag zijn marktaandeel met een half procentpunt stijgen naar 6,5%. Ook het Klassieke Klara deed goede zaken en steeg naar 2,4%-punt.
Blijheid bij Q en Joe
Bij Medialaan, eigenaar van Q-music en Joe FM wordt tevreden gekeken naar de nieuwe luistercijfers. Florent Luyckx, algemeen directeur radio: “Het is goed om te zien dat zowel Q-music als Joe FM in de afgelopen maanden verder zijn gegroeid in hun respectievelijke doelgroepen. Met de twee zenders samen bereiken we opnieuw een nog groter publiek. Dat is een groot compliment en een belangrijke aanmoediging voor ons team om dag in dag uit de allerbeste radio van Vlaanderen te maken.”
Bel RTL weer aan kop in Wallonië
In Wallonië strijden Bel RTL en het regionale publieke netwerk Bel RTL om de koppositie. Het verschil wordt zelfs door de tweede cijfer achter de komma bepaald. Bel RTL trekt met 13,54% aan het langste eind, terwijl VivaCité 13,47% noteert.
Radio Contact daalt van de eerste naar de derde plaats. De hitzender zag het marktaandeel met 2,5%-punt naar beneden gaan en blijft nu op 13,0% hangen. Wel blijft Contact het populairst bij de doelgroep 18 tot 34 jaar en 20 tot 44 jaar.
Nostalgie scoorde zijn hoogste marktaandeel ooit. De oldieszender steeg met een half procentpunt naar 12,4%. [Radiowereld.NL]