De netto radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2014 met 4,5% gestegen naar 47,7 miljoen euro. De non-spot bestedingen komen 38% hoger uit dan vorig jaar in dezelfde periode en overschrijden voor het eerst de drie miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
De groei van de radiobestedingen in het eerste kwartaal is een stuk hoger dan de gemiddelde groei van 2,3% over 2013, het economisch herstel zet verder door. De spotreclame steeg in het eerste kwartaal van 2014 met 2,7% naar 44.384.000,- euro.
Echter, de grootste winst is te vinden in de non-spot bestedingen met een recordomzet ruim boven de drie miljoen. Adverteerders maken steeds meer gebruik van de breedte in de communicatiemogelijkheden die het platform radio als medium biedt.
Branches
De top drie van best bestedende branches op radio is ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar; transport is het grootste, gevolgd door retail en financiële dienstverlening. Grootste groeiers (procentueel) zijn de branches brandstof/energie, mode en persoonlijke verzorging en als klapper de was- en reinigingsmiddelen (budget ruim zes keer zo hoog).
Adverteerders
Ziggo is de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal van 2014. De top vijf bestaat verder uit Pon’s Automobielhandel, Peugeot/Citroën, Unilever en Kruidvat. Het aantal adverteerders is gestegen naar 477, vorig jaar in dezelfde periode waren er 442 radioadverteerders.
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Het economisch herstel en het vertrouwen van een groeiend aantal adverteerders op radio, maken deze mooie bestedingscijfers. Het is duidelijk dat radioreclame de luisteraar activeert. Met radio bereik je luisteraars in een plezierige omgeving en op actuele momenten.
Academisch en reclame onderzoek tonen aan dat boodschappen beter effect sorteren in een positieve stemming. Door je als adverteerder te koppelen aan de sterke radiomerken kun je meeliften op de positieve vibe die radio biedt.” [Radiowereld.NL]