De nieuwe publieke omroep AVROTROS krijgt geen nieuwe naam. Dat heeft Ed Nijpels, voorzitter van de raad van toezicht van AVROTROS, gezegd tegens Paul van Liempt bij BNR Nieuwsradio. Volgens Nijpels zijn de twee omroepen als enige van het publieke bestel écht gefuseerd.
“Je kan ook geen lid meer worden van de AVRO of van de TROS, je bent nu lid van AVROTROS.”
Bij een nieuw bedrijf hoort volgens hem in dit geval geen nieuwe naam, zoals oud-directeur van de TROS Peter Kuipers eerder berichtte.
Nijpels: “We hebben er lang over nagedacht maar voorlopig beginnen we er niet aan. AVRO en TROS zijn allebei buitengewoon sterke merken en je merkt in de wandeling dat iedereen gewend raakt aan AVROTROS.” Oftewel: “Je moet geen oude schoenen weggooien als je niet hele goeie nieuwe hebt.”
Ledenaantal
Vorige week werd bekend dat AVROTROS enorm veel leden verloren heeft. Maar dat deert Nijpels niet door het nieuwe overheidsbeleid.
“De ledenaantallen doen er niet meer toe. Dat wil zeggen: als je maar 150.000 leden hebt, dan blijf je de zendtijd houden die je de afgelopen jaren had. De AVROTROS heeft ook heel bewust besloten om geen geld meer in te zetten voor een grote ledenwerfcampagne.” Dit is in ieder geval zo tot 2021.
Hij vindt het een ‘raar besluit’ van het kabinet om de zendtijd los te koppelen van het aantal leden. “Het kabinet heeft daar een verkeerd besluit genomen. Maar nu het zo is, dan zou je wel gek zijn om miljoenen te gaan uitgeven om leden te winnen via t-shirts.”
AVROTROS waren de grootste verliezers van alle publieke omroepen. Gezamelijk raken ze ruim 182.000 leden kwijt. Welke omroep de meeste leden heeft verloren is niet bekendgemaakt. [Radio.NL/BNR]