Radio 538 is op vingers getikt door Stichting Reclame Code. Het landelijke radiostation kreeg klachten over de abriposters waarop in juli reclame werd gemaakt voor festivals van Radio 538. De reclamecodecommissie acht de reclame-uitingen in strijd met de regels en beveelt 538 om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De kop van de abriposters luidt: “Luister nu en win tickets om hard te gaan op de vetste festivals”. Op de ene versie van de poster zijn onder deze tekst twee (jonge) vrouwen afgebeeld die aan de worst van een hotdog likken. Op de andere versie van deze poster is de hotdog gescrambled.
In beide uitingen, maar met name de poster waarop vervagingsblokjes over de hotdog staan, wordt gesuggereerd dat sprake is van orale seks. De afbeeldingen van de billboards op openbare plekken zijn “een walgelijke semi-pornografische vertoning, waarin vrouwen als ordinaire en goedkope wezens/dingen worden neergezet” volgens de klacht.
Geen porno
Volgens Radio 538 wordt in de landelijke advertentiecampagne “de doelgroep (luisteraars van 20-45 jaar) op een opvallende en humoristische wijze benaderd. De uitingen zijn sensueel en wellicht uitdagend van aard, maar er is geen sprake van pornografie of expliciete seksualiteit.
Er zijn geen nadrukkelijke seksuele handelingen afgebeeld en er wordt geen naakt getoond. Het feit dat er twee versies van de uitingen zijn gemaakt, versterkt het humoristische element.”
In strijd met de regels
Daarnaast was er een poster met een gekleed man op een toilet. In de ene versie is te zien dat hij een flesje in zijn hand houdt ter hoogte van zijn kruis, in de andere versie is het flesje ‘gescrambled’. Van deze twee posters was alleen de gescramblede versie in strijd met de regels van de commissie.
Volgens de commissie roepen de posters door de combinatie van de afbeelding en de tekst “om hard te gaan” een zo duidelijke associatie met pornografie op, dat de commissie deze in het straatbeeld getoonde uitingen in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen acht. De Commissie beveelt 538 daarom aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Radio 538 heeft ook een tv-commercial laten maken. Bekijk hier de gecensureerde versie.
Worstlikcampagne
Veel mensen hadden op social media een mening over de ‘worstlikcampagne’ van 538. Plat en ordinair was een veel gehoorde kreet. Dat was volgens de bedenkers echter niet de insteek van deze campagne.
De bedenkers, SUE Amsterdam, hebben namelijk ook gereageerd op de klachten van de advertentiecampagne. Hier is ook de ongecensureerde versie te bekijken. [Radiowereld.NL]