VS: Clear Channel gaat verder als iHeartMedia

Clear Channel, de grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten, gaat voortaan door het leven als iHeartMedia. Het concern heeft hierdoor na ruim 40 jaar afscheid genomen van de naam, die nog refereert naar de oude vertrouwde middengolf. De buitenreclametak blijft wel gewoon operen onder de naam Clear Channel.

Momenteel exploiteert iHeartMedia 859 radiostations in de Verenigde Staten, die uitzenden via FM, AM, HD-Radio en internet. Dat was begin jaren ’70 van de vorige eeuw wel anders, toen Clear Channel opgericht werd. Destijds was radio via de middengolf uitermate populair. Nadeel van de AM is dat er ’s avonds en ’s nachts vele storingen optreden door andere stations die op dezelfde frequentie uitzenden.

Een aantal radiostations in de VS hadden het recht gekregen om als enige in een groot deel het land via een bepaalde middengolffrequentie uit te zenden. Omdat deze stations ook ’s avonds en ’s nachts goed te ontvangen waren, werden deze ook wel “clear channels” genoemd. WOAI in San Antonio, Texas, is zo’n clear channel. Het was ook één van de eerste radiostations die Clear Channel kocht. En nog altijd is het radiostation eigendom van het concern.

Nu, ruim 40 jaar later, heeft Clear Channel besloten om afscheid te nemen van zijn vertrouwde naam, die nog verwijst naar de middengolf. Voortaan gaat het concern verder door het leven als iHeartMedia.

De keuze voor iHeartMedia is niet geheel opmerkelijk. Al enige jaren zijn de radiostations van het mediaconcern op internet en via smartphones te beluisteren via radioplatform iHeartRadio Daarnaast wordt sinds 2011 jaarlijks in Las Vegas het iHeartRadio Music Festival gehouden. Een festival waar de populairste artiesten optreden en ondersteund wordt door alle radiostations van Clear Channel.

Tot de portfolio van iHeartMedia horen populaire stations als Z100 (WHTZ) en 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City en 102.7 KIIS FM en KOST 103.5 in Los Angeles. Daarnaast zijn populaire deejays en presentatoren als Ryan Seacrest, Elvis Duran en Rush Limbaugh in dienst van het concern.

De distributie van hun programma’s blijft echter lopen via Premiere Networks. Ondanks dat dit bedrijf ook eigendom is van iHeartMedia blijft de naam van de distributiemaatschappij ongewijzigd. Ook het Total Traffic & Weather Network, leveranciers van nieuws, weer en verkeer aan radio- en televisiestations, behoudt zijn naam, evenals Clear Channel Outdoor, de buitenreclametak van het mediaconcern. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten