Breder zenderaanbod zorgt voor extra tevreden televisiekijker

Kijkers die de keuze hebben uit meer zenders blijken extra tevreden te zijn. Dat blijkt uit de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media van afgelopen week. Gemiddeld geven Nederlanders hun televisieabonnement het cijfer 7,5. Zo’n driekwart van de respondenten vindt het zenderaanbod compleet en overweegt niet van abonnement te veranderen.

Het Commissariaat heeft dit onderzoek onder meer uitgevoerd om de effecten te bekijken van de wetswijziging Must Carry die staatssecretaris Dekker per 1 januari 2014 heeft doorgevoerd. Met de Must Carry is bepaald dat digitale zenderpakketten uit tenminste 30 zenders moeten bestaan. Daarnaast moeten aanbieders van digitale zenderpakketten de Nederlandse en Vlaamse publieke zenders verplicht doorgegeven. Toezichtmaatregelen van het Commissariaat hebben er onder meer in geresulteerd dat Digitenne vanaf 1 oktober alle drie de Vlaamse zenders doorgeeft.

Het onderzoek is een momentopname die relatief kort na de inwerkingtreding van de Must Carry regelgeving heeft plaatsgevonden. Aangezien het effect van de wetswijziging op de langere termijn nog moet blijken, blijft het Commissariaat de invulling van de zenderpakketten en de tevredenheid van de kijker nauwlettend volgen. In 2015 vindt een vergelijkbaar onderzoek plaats. De resultaten hiervan worden gepubliceerd in de Mediamonitor 2015.

Naast het onderzoek naar de diversiteit van en tevredenheid over de zenderpakketten, biedt de Mediamonitor een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en kengetallen van de Nederlandse mediasector en de concentratie op de mediamarkten. Opvallende trends zijn die van oplopende concentratie, het in toenemende mate in buitenlandse handen zijn van mediabedrijven en de nog altijd verder teruglopende oplages en inkomsten bij kranten.

Het Commissariaat voor de Media houdt al meer dan 25 jaar de vinger aan de pols van de mediasector. Sinds 2001 publiceert het Commissariaat zijn bevindingen jaarlijks in de Mediamonitor. Door de toenemende mondialisering van de media stijgt het belang van het onafhankelijk monitoren van mediaconcentraties. Als onafhankelijk toezichthouder is het Commissariaat toegerust om vroegtijdig ontwikkelingen te onderkennen die de pluriformiteit en onafhankelijkheid van informatievoorziening kunnen bedreigen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten