De voetbalwedstrijden in de Champions League zijn vanaf augustus 2015 voor het eerst te zien op een commerciële zender, op SBS. Volgens mediaprofessor Eggo Müller van de Universiteit Utrecht zou dit ertoe kunnen leiden dat mensen ook meer naar andere programma’s gaan kijken op die televisiezender. SBS heeft waarschijnlijk 16 tot 20 miljoen euro betaald voor de komende drie jaar.
“Mensen raken gewend om op de afstandsbediening bijvoorbeeld op het knopje van volkszender SBS6 te drukken als daar voetbal is te zien”, verwacht Müller. “Het publiek zal de zender als geheel omarmen.”
De mediadeskundige ziet het uitzenden van het clubvoetbaltoernooi als onderdeel van een strategie van SBS en grootaandeelhouder Sanoma om de zender breder in de markt te zetten. De verwerving van de digitale rechten, waardoor fragmenten te zien zijn op websites als Nu.nl en Nusport.nl, geeft daarvoor een extra impuls. “De websites trekken bovengemiddeld veel aandacht, en dat maakt ze veel aantrekkelijker. Dat draagt bij aan de merkbekendheid van SBS.”
SBS moet het onbekende bedrag van de uitzendrechten wel helemaal zelf terugverdienen, zegt Müller. “De zender heeft geen vaste inkomsten, zoals de NOS. De televisiezender kan besparen bij de productie, de reclamespotjes duurder verkopen of de reclamezendtijd langer maken.”
De hoogleraar ziet overigens een trend dat in meer westerse landen de uitzendrechten van de publieke omroep naar commerciële stations gaan. Zo zijn de wedstrijden in de Engelse Premier League te zien bij Sky Sports. “Commerciële zenders zijn groter, en hebben meer geld. En met het uitzenden van dit soort voetbalwedstrijden bereik je een fanatieke doelgroep.”
Update
Vanaf augustus 2015 wordt de UEFA Champions League, evenals alle samenvattingen op de speeldagen op dinsdag en woensdag, uitgezonden op een van de zenders van SBS Broadcasting. Elk seizoen vangt aan met de UEFA Super Cup, het duel tussen de winnaar van het afgelopen seizoen van de UEFA Champions League en de UEFA Europa League. Op de diverse platforms van Sanoma, zoals nu.nl en nusport.nl, zullen verder hoogtepunten, clips, goals, standen en statistieken in een aparte omgeving te zien zijn.
Luc Peters, COO SBS Broadcasting: “We zijn bijzonder trots dat we zowel de uitzendrechten voor het open net als ook de digitale rechten voor de UEFA Champions League hebben verkregen. Als geen ander is SBS/Sanoma in staat om dit prestigieuze internationale clubvoetbaltoernooi op televisie en online aan voetballiefhebbers te presenteren. Dit past perfect bij de ambities van SBS/Sanoma als grootste mediabedrijf van Nederland.”
CEO SBS/Sanoma Peter de Mönnink: “In Nederland heeft de UEFA -als tweede land in de wereld- besloten een digitaal clip pakket te verkopen los van de andere beschikbare rechten. Met de diverse platforms van Sanoma zoals Nu.nl en Nusport.nl betekent dit voor de voetballiefhebber dat naast de wedstrijden op TV ook op onze digitale platforms wedstrijdbeelden te zien zullen zijn en de mooiste goals en hoogtepunten eenvoudig ‘on demand’ terug te kijken zijn.” [Radio.NL/Novum]