Wanneer kan men spreken van een goede radiocommercial? Moeten commercials per branche aan andere kenmerken voldoen? Het ‘On Air’ onderzoek van de landelijke radiozender Q-music toont diverse factoren die het effect van een commercial beïnvloeden, zoals de lengte, het muziek- en stemgebruik en de boodschap.
De resultaten van inmiddels 563 beoordeelde commercials worden weergegeven aan de hand van de ‘7 Secrets of Creative Radio Advertising’, de creatieve handvatten voor een effectieve radiocommercial van radiogoeroe Tony Hertz.
In de branche-analyse worden de zes grootste branches besproken: Retail, Financiële dienstverlening, Automotive, Voedings- & Genotmiddelen, Horeca & Toerisme en Telecom & ICT. Per branche spelen verschillende kenmerken een rol om het grootste effect te creëren.
Telecombranche moet humor inzetten
Zo blijkt dat het inzetten van een vrouwenstem bij commercials voor Retail en Horeca leidt tot een positief effect op het (aankoop)gedrag. Ook wordt er aangetoond dat humor en een karakterstem in de Telecombranche de spotherinnering stimuleren en zorgen voor onderscheiding van de concurrent.
Verleng je spot
Naast de brancheverdieping, komt het ‘On Air’ onderzoek van Q-music ook met algemene insights die de impact van iedere radiospot verbeteren. 37% van de adverteerders houdt traditioneel vast aan een spotlengte van 20 seconden. 19% zet een spot in van 30 seconden of meer. Het onderzoek toont ook aan dat adverteerders beter hun spot kunnen verlengen tot meer dan 20 seconden, dit leidt tot een positievere waardering.
Ook blijkt dat achtergrondmuziek, die nu bij 62% van de commercials wordt ingezet, beter wordt gewaardeerd dan spots zonder achtergrondmuziek. De Telecombranche maakt het meest gebruik van dit voordeel en zet bij 70% van de commercials achtergrondmuziek in.
On Air
Om meer inzicht te verkrijgen in de kwaliteit van radiocommercials en hun impact, voert InSites Consulting in samenwerking met Q-music sinds 2010 een maandelijkse meting uit onder Nederlandse radiocommercials, verspreid over verschillende branches. De respondenten, afkomstig uit het TalkToChange panel, zijn tussen de 15 en 54 jaar en hebben in totaal 563 unieke radiocommercials beoordeeld. Het complete onderzoek is op te vragen via Q-music. [Radiowereld.NL]