Stichting KijkOnderzoek heeft het SKO Jaarrapport 2014 bekendgemaakt. In dit uitgebreide rapport staan de belangrijkste resultaten van het kijkonderzoek in 2014. De Nederlander keek in 2014 gemiddeld 200 minuten per dag televisie. In 2013 was de kijktijd 195 minuten per dag.
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de NPO stijgt van 35,1% naar 36,4%. RTL Nederland daalt van 29,5% naar 28,7% en SBS daalt van 17,2% naar 16,9%. Het marktaandeel van de SKO Light zenders is in 2014 uitgekomen op 4,7%.
Marktaandelen per zender
NPO1 was in 2014 marktleider in het tijdvak 07:00-18:00 uur. Het zelfde geldt voor het tijdvak 18:00-24:00 uur waarin NPO1, met een aandeel van 24,2%, ook de meest bekeken zender is. Ook over de gehele dag (tijdvak 02:00-26:00 uur) is NPO1 de meest bekeken zender in 2014, met een aandeel van 21,7%. RTL4 neemt de tweede plaats in met een aandeel van 14,6%, gevolgd door SBS6 met 7,2%.
Het kijkonderzoek is uitgevoerd in opdracht van Stichting KijkOnderzoek (SKO) door de bureaus GfK en The Nielsen Company.
Kijkonderzoek
Aan het kijkonderzoek doet een panel mee van circa 2.700 personen van 6 jaar en ouder (ongeveer 1.235 huishoudens). De meting van het kijkgedrag gebeurt met behulp van een kijkmeter die aangesloten wordt op alle televisies in de panelhuishoudens. De kijkmeter verzamelt de gegevens over het kijkgedrag. [Radiowereld.NL]