Het wegkapen van ochtenddeejay Kurt Alexander, beter bekend als “Big Boy”, bij Power 106 (KPWR) heeft Real 92.3 (KRRL) in Los Angeles geen windeieren gelegd. Real schoot omhoog bij de kerndoelgroep 18 tot 34 jaar, terwijl Power flink daalde. Overall blijft 102.7 KIIS FM nummer 1, terwijl 106.7 Lite FM (WLTW) het populairst blijft in New York City.
Big Boy moves
Big Boy was 20 jaar lang te horen in de ochtend op Power 106, maar daar kwam begin februari onverwachts een einde aan. Eind februari liep het contract tussen hem en Emmis, eigenaar van Power, af. Maar in plaats van verlengen stapte de deejay over naar de concurrent. Emmis haalde zijn ochtendster daarom van de zender en sleepte hem voor de rechter.
Sinds maandag 9 maart is Big Boy elke ochtend te horen op Real 92.3 van iHeart Media. En met succes, want de deejay heeft een groot deel van zijn luisteraars meegenomen, zo blijkt uit de maart cijfers van Nielsen Audio. In twee weken tijd schoot Real bij de doelgroep 18 tot 34 jaar omhoog van de 11e naar de 2e plaats.
Overall schoot het marktaandeel van Real omhoog van 2,5 naar 3,2%. Het marktaandeel van rivaal Power 106 lijkt in een vrije val te zijn geraakt, want het marktaandeel van Power daalde met 1,2%-punt naar 2,8%. Het station staat nu op de 14e plaats. Een schril contrast met enkele maanden geleden toen Power nog in de top 5 van best beluisterde radiostations stond.
Wave up
Maar niet alleen Real zag haar marktaandeel flink stijgen, ook 94.7 The Wave (KTWV) deed goede zaken. Sterker nog: de zender profiteerde juist van de formatswijziging van Hot 92.3 naar Real. The Wave besloot gelijk de laatste smooth jazz platen van de playlist te halen en meer oudere r&b en soul te gaan draaien, zoals Hot deed. Het marktaandeel van The Wave steeg hierdoor in een maand tijd met bijna een procentpunt naar 3,5%.
De top 5
Ondanks de vele wijzigingen in de ether van LA blijft 102.7 KIIS FM marktleider. De grootste verdienzender van de VS zag haar marktaandeel licht stijgen naar 5,3%. De (soft)popzender KOST 103.5 staat nu tweede met 5,1%, terwijl 104.3 My FM de top 3 voor iHeart Media completeert. De popzender scoorde 5,0% marktaandeel. My FM moet de derde plaats overigens wel delen met de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH).
De hitzender 97.1 Amp Radio (KAMP) staat, ondanks verlies, op de vijfde plaats met 4,0% marktaandeel.
KIIS blijft marktleider bij alle belangrijke doelgroepen.
New York City
In de Big Apple tonen de maart cijfers maar weinig schokkende veranderingen. 106.7 Lite FM blijft marktleider en scoort met 7,6% marktaandeel de hoogste ‘kerstmuziekvrije’ luistercijfers in meer dan een jaar tijd. De classic hitszender (W)CBS FM 101.1 zag het marktaandeel ook stijgen en noteert nu 6,4%.
De urbanzender WBLS 107.5 blijft derde met 5,7% marktaandeel, terwijl het Spaanstalige Mega 93 9 (WSKQ) de vierde plaats verstevigd met 5,3%. Z100 (WHTZ) daalt naar de vijfde plaats met 5,1% marktaandeel.
Opvallend is dat al veertien maanden op een rij de top 5 uit precies dezelfde radiozenders bestaat, namelijk Lite FM, CBS FM, WBLS, La Mega en Z100.
Door de sterke prestaties blijft Lite marktleider bij de doelgroep 25 tot 54 jaar. Daarnaast is de zender nu ook marktleider bij de doelgroep 18 tot 49 jaar. De hip-hopzender Power 105.1 (WWPR) blijft het populairst bij de doelgroep 18 tot 34 jaar. [Radiowereld.NL]