Reportage: Hoe platenbazen ervoor zorgen dat jij meezingt

NOS op 3 besteed maandagavond in de nieuwsuitzending aandacht aan de muziek van Nederland. Platenbazen willen graag een grote hit scoren. Maar hoe werkt dat? Platenmaatschappijen en streamingdiensten investeren miljoenen in ‘big data’ om daarachter te komen.

Op dit moment zijn Next Big Sound, Echo Nest en Semetric de bedrijven die heel belangrijk zijn voor de muziekindustrie. Allemaal doen ze ongeveer hetzelfde: analyseren waar mensen naar luisteren en vaststellen wat de trends zijn in de muziek door onder meer YouTube en social media te monitoren.

Ze werden kort geleden voor tientallen miljoenen dollars overgenomen: Next Big Sound door internetradiostation Pandora, Echo Nest door Spotify en Semetric door Apple. Maar ook platenmaatschappijen willen meer dan ooit weten waar we naar luisteren.

Hit Songs Deconstructed
Ook het kleinere Amerikaanse bedrijf Hit Songs Deconstructed analyseert de Amerikaanse hitlijsten op alle mogelijke manieren: welke akkoordenschema’s zijn er gebruikt, wanneer begint het refrein en hoe lang is het outro. Via betaalde abonnementen kunnen platenbazen en artiesten zien wat de trends zijn en hoe ze er het beste op kunnen inspelen.

“Onze data laten zien waarom hits hits zijn geworden”, zegt Directeur David Penn. En dat kan soms iets heel geks zijn: “Bijvoorbeeld Blank Space van Taylor Swift. Daar zit de tekst I’ve got a blank space baby and I’ll write your name in. En dan hoor je het geluid van een klikkende pen tussendoor. Dat zijn dingen die een nummer eruit laten springen.”

Patrick Kicken zier hier weing in
Niet iedereen is even enthousiast over het gebruik van big data in de muziek. Radio Veronica-deejay Patrick Kicken ziet er bijvoorbeeld weinig in.

Kicken: “Neem nummers als Bohemian Rhapsody van Queen of Somebody That I Used to Know van Gotye. Dat zijn superhits die juist zo succesvol zijn geworden, omdat ze nergens op lijken en nergens op wilden lijken. Niemand zag hun succes aankomen.”

Door te kijken naar wat er ‘in’ is en daar op in te spelen krijg je volgens hem al snel eenheidsworst. Kicken: “Kijk naar dubstep. Dat was in het begin super spannend, maar al snel was alles ineens dubstep en dan is het ook heel snel weer afgelopen.”

NOS op 3 begint om 22,30 uur op NPO 3. [Radiowereld.NL]