Search
Close this search box.

Akkoord bereikt over straf Kate-grap; 2Day FM behoudt licentie

Hit 104.1 2Day FM in Sydney mag blijven uitzenden. Het radiostation dreigde haar licentie kwijt te raken nadat de rechter oordeelde dat de zender de wet had overtreden met de beruchte grap rondom Kate Middleton. Eigenaar Southern Cross Austereo (SCA) heeft de zaak nu geschikt met mediaregulator ACMA.

Mel Greig en Michael Christian, twee deejays van 2Day FM, belden in december 2012 met het ziekenhuis waar de zwangere Kate Middleton lag.

Ze deden zich voor als de Britse koningin Elizabeth en prins Charles. Ondanks de slechte imitatie van de Britse royals kreeg het duo een zuster die Kate verzorgt aan de lijn.

De grap werd spoedig overschaduwd door de dood van Jacintha Saldanha, de verpleegster die het telefoontje aannam en de deejays doorverbond. Ze bleek zelfmoord te hebben gepleegd. Saldanha’s dood zorgde voor een schokgolf.

De deejays werden massaal verketterd en moesten zelfs onderduiken. Hun twitteraccounts werden gesloten na een bombardement van verwijten en beledigingen vanuit heel de wereld.

Ondanks dat eerder al bekend werd dat beide deejays niet vervolgd worden voor het foptelefoontje, oordeelde de ACMA dat 2Day FM de wet heeft overtreden met het foptelefoontje. Volgens de wet moet het slachtoffer van een telefoongrap toestemming geven voor de uitzending ervan. En dat zou niet gebeurd zijn. SCA besloot het oordeel van de ACMA aan te vechten, maar verloor de zaak bij het Hooggerechtshof.

SCA en ACMA hebben de zaak nu geschikt. Zo zal 2Day FM de komende drie jaar geen enkel telefoongesprek meer uitzenden waarvan de deelnemende personen niet vooraf is verteld dat het gesprek wordt opgenomen of naderhand toestemming hebben gegeven voor uitzenden.

Daarnaast zullen alle deejays en producers van 2Day FM een speciale cursus volgen waarin wordt uitgelegd wat de regels zijn met betrekking tot het opnemen en uitzenden van telefoongesprekken.

Tenslotte zal 2Day FM een drie uur durend programma gaan uitzenden om het publiek meer bewust te maken van de tekens en de risico’s van intimidatie, depressie en angst, alsmede waar hulp gezocht kan worden. Dit programma zal reclamevrij zijn of de opbrengsten hiervan worden gedoneerd aan een goed doel. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten