Een ongebruikelijk beeld in de zomer in Los Angeles: KOST 103.5 is de populairste zender in de stad. De (soft)popzender wist haar opmars door te zetten, waardoor de koppositie is afgepikt van K-Earth 101 (KRTH). In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) nog nipt marktleider.
Normaal gesproken staat KOST alleen in aanloop naar kerst op de eerste plaats door het draaien van non-stop kerstmuziek. In de zomer is de (soft)popzender meestal niet in de top 3 te vinden.
Deze zomer is dat echter heel anders. In juni zag KOST haar marktaandeel al flink stijgen. In juli wist het radiostation deze stijging door te zetten, zo blijkt uit de cijfers van Nielsen Audio. Het marktaandeel van KOST steeg met 0,4%-punt naar 5,5%, wat goed is voor de eerste plaats.
KOST 103.5 draait de beste pophits van de ’80, ’90 en nu, met de nadruk op de hits die de top 40 al (ruime) tijd hebben verlaten, en sluit hierdoor naadloos aan op het format van zusterstation 104.4 My FM (KBIG), die de beste hits van de jaren ’90 tot nu draait, met meer actuele hits dan KOST.
My FM wist de tweede plaats vast te houden met 5,2% marktaandeel. K-Earth 101 zag haar marktaandeel met 0,2%-punt dalen naar 5,0%. De classic hitszender tuimelde hierdoor van de eerste naar de derde plaats.
De hitzender 102.7 KIIS FM bleef status quo met 4,9% op de vierde plaats. De classic rockzender 100.3 The Sound (KWSD), die onlangs werd verkocht aan Entercom, is de nieuwe nummer 5. De zender steeg naar 3,8% marktaandeel.
Door de sterke prestaties is KOST nu ook nummer 1 bij de doelgroep 25 tot 54 jaar. KIIS blijft het populairst bij de groepen 18-34 jaar en 18 tot 49 jaar.
New York City
Voor de derde maand op een rij zit de top 5 in de Big Apple muurvast als het om posities gaat. Lite FM blijft het populairst. Dit keer scoorde de popzender 6,9% marktaandeel. (W)CBS FM 101.1 blijft tweede met 6,7%. Wel is het verschil tussen de classic hitszender en Lite gehalveerd en bedraagt nu nog slechts 0,2%-punt.
WBLS 107.5 zag het marktaandeel stijgen naar 6,4%. De urban popzender blijft hierdoor derde. De hitzender Z100 (WHTZ) daalde naar 5,4%, maar blijft vierde. De Spaanstalige zender Mega 93 9 (WSKQ) completeert de top 5 en scoort 5,2% marktaandeel.
Grote winnaar deze meting is Fresh 102.7 (WWFS). De popzender zag het marktaandeel met 1,1%-punt stijgen naar 3,5%, wat goed is voor een tiende plaats.
Kijkend naar de doelgroepen dan is WBLS de nieuwe nummer 1 bij de doelgroep 25 tot 54 jaar. Z100 blijft marktleider bij de groepen 18-34 jaar en 18 tot 49 jaar. [Radiowereld.NL]