NMO Luisteronderzoek week 3-2024: NPO Radio 2 is marktleider

NPO Radio 2 was in week 3 de best beluisterde radiozender van Nederland met 14,8%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,2%, gevolgd door Radio 10 op de derde plaats met 10,3%.

Foto: Pixabay

NPO Radio 2 zag in week 3 het marktaandeel weer wat stijgen en vergroot hierdoor het gat met Qmusic dat, mede door de kortere luistertijd, ruim een procentpunt marktaandeel verliest. Wel heeft Qmusic met ruim 3,7 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.

Radio 10 blijft met drie dagen van de Guilty Pleasure Top 1000 in deze meting stabiel, terwijl de andere twee Talpa zenders, Sky en 538, het marktaandeel zien stijgen. Winst is er ook voor Radio Veronica en 3FM. 100% NL daarentegen zakt weer wat naar beneden.

Sinds dit jaar doet ook Jumbo Radio mee met het NMO Luisteronderzoek. Het station scoort 0,2% marktaandeel, maar bereikt wekelijks wel meer dan een miljoen luisteraars. Dit komt voornamelijk door de korte luistertijd van iets meer dan 10 minuten, de tijd die nodig is om boodschappen te doen in de supermarkt. Jumbo Radio is namelijk in alle gele supermarkten te beluisteren, alsmede online.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 3