NPO 3FM maakt nieuwe tussenstand bekend Serious Request: 7.792.113 euro

Een maand nadat 3FM Serious Request haar actieweek voor Stichting ALS Nederland op de Grote Markt in Nijmegen na zes jaar afsloot met een groot bedrag, is de nieuwe tussenstand bekend. Luisteraars van 3FM hebben 7.792.113 euro opgehaald voor onderzoek naar de ziekte en behandeling van ALS. Met het geld financiert Stichting ALS Nederland ook hulpmiddelen voor mensen die nu ALS hebben.

Foto: Ben-Houdijk

Toen op kerstavond de deur van Het Glazen Huis weer open ging, stond de teller op ruim 7,5 miljoen euro. Een maand later blijkt hier dus nog eens 2,5 ton te zijn bijgekomen.

3FM blikt terug op een prachtig evenement wat meteen een flinke stijging in de luistercijfers opleverde. Van het publiek dat uit volle borst ‘Another Love’ van Tom Odell meezong, tot de ontroerende verhalen van ALS-patiënten en hun naasten tijdens de actieweek. Er waren elf huilmomenten, twee huwelijksaanzoeken, er zijn zevenentwintig sapjes en ontelbare ‘bakkies beuk’ gedronken.

In totaal gingen 19 mensen kaal voor Stichting ALS Nederland, waaronder 3FM-deejays Barend van Deelen en Wijnand Speelman die daarmee vijftigduizend euro ophaalden. Vijf keer ging de Grote Markt dicht vanwege drukte en maar liefst 47 artiesten stonden op het grote podium naast het Glazen Huis. In totaal maakten de 3FM-deejays ongeveer 168 uur radio tijdens 3FM Serious Request.

3FM Serious Request bereikt 1,3 miljoen luisteraars
Veel luisteraars kwamen in de week voor kerst naar de Grote Markt in Nijmegen om de deejays in het Glazen Huis te steunen en een feestje te vieren bij de optredens op het grote podium. Ook de thuisblijvers wisten 3FM Serious Request goed te vinden: van 17 tot en met 24 december heeft de actie 1,3 miljoen luisteraars bereikt. De uitzendingen over 3FM Serious Request, met de live-updates en gasten in het Glazen Huis op NPO 1 en NPO 3, hebben in totaal 5,7 miljoen kijkers bereikt.

Zie ook: Op Bezoek Bij: 3FM Serious Request 2023

250.000 donaties
Met 3FM Serious Request wil 3FM haar luisteraars in beweging brengen iets te doen voor een goed doel. Tijdens deze twintigste editie werden meer dan 250.000 donaties gedaan voor Stichting ALS Nederland. Dat zijn donaties van mensen aan de brievenbus, directe donaties via de QR-codes, maar ook de talloze Kom In Acties die mensen thuis gestart zijn. In totaal 1055 acties door heel Nederland. Van flessen inzamelen, tot de vele initiatieven om te fietsen of wandelen naar Nijmegen, maar ook het verkopen van de inmiddels beroemde ‘Bramburger’ en de plaatselijke scholen die in actie zijn gekomen. Het hoogst opgehaalde bedrag met een actie is 125.999 euro.

Meest aangevraagde plaat
Vanaf 6 december kon heel Nederland een plaat aanvragen voor het goede doel, onder het motto “wat als je nog één plaat kunt aanvragen?”. Dat werd massaal gedaan: de meest aangevraagde plaat van deze actie was ‘Tonight’ van Son Mieux, die tijdens de finaleshow vertolkt werd door Dekoor Close Harmony.

Top vijf meest aangevraagde platen:
1 Son Mieux – Tonight
2 Marco Schuitmaker – Engelbewaarder
3 Nothing But Thieves – Overcome
4 Cassö/RAYE/D-Block Europe/Hypaton – Prada
5 Tom Odell – Another Love

In aanloop naar het Glazen Huis in Nijmegen konden scholen een gastles over de ziekte ALS aanvragen. Dit jaar werden er 496 gastlessen gegeven, bijna vier keer zoveel dan vorig jaar. In totaal zijn met de gastlessen meer dan 13.000 leerlingen bereikt. Ruim de helft van deze leerlingen kregen de lessen op scholen in Nijmegen en de nabije omgeving. Vrijwilligers hebben de gastlessen gegeven, in totaal waren dat 77 gastdocenten. Boven op de tachtig vrijwilligers bij het Glazen Huis in Nijmegen zorgt dat voor een totale inzet van 157 vrijwilligers, die zich belangeloos hebben ingezet voor de actie. [RadioWereld.NL]