NMO Luisteronderzoek week 51-2023: Radio 10 is marktleider

Radio 10 was in week 51 de best beluisterde radiozender van Nederland met 15,4%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 13,0%, gevolgd door NPO Radio 2 op de derde plaats met 12,7%.

Foto: Pixabay

Radio 10 levert iets in, maar is dankzij de finale van de Top 4000 wel weer marktleider. Qmusic herstelt zich flink mede door de Escape Room. Naast het weekbereik groeide vooral de gemiddelde luistertijd. Dit was ruim en kwartier langer dan in week 50.

Ook Sky Radio groeit door de kerstprogrammering door. Het marktaandeel stijgt met 1,5%-punt naar 12,6%. Het weekbereik groeide echter met een miljoen naar 6 miljoen luisteraars.

Serious Request is voor 3FM niet alleen een succes vanwege het ingezamelde bedrag van 7,5 miljoen, maar ook qua luistercijfers. Het marktaandeel van het station verdubbelde ruimschoots naar 4,1%. Dat komt vooral door de langere luistertijd van 125 minuten, een stijging van een uur ten opzichte van een week eerder.

De grootste daler deze week in NPO Radio 2. Maar dit is ongetwijfeld een dipje. Volgende meting knalt het station ongetwijfeld omhoog door de Top 2000.

MediaCell+
De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 90 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 51