Het gaat niet goed met de landelijke popzender 3FM. Steeds minder mensen hebben interesse in de publieke omroep. De luistercijfers zijn over de periode november – december 0.2 %-punt gestegen. Maar in de afgelopen 12 maanden zakte het marktaandeel fors van 10.3% naar 8.0%. Een daling van 22.3%. Daarnaast viel de belangstelling bij Serious Request ook tegen.
Afgelopen dinsdag bleek dat de zender met Serious Request ook veel minder mensen bereikte dan voorgaande jaren.
De actie van 3FM in Heerlen werd gevolgd door 9.6 miljoen mensen in 2015 via radio, televisie en internet. In 2014 waren dit nog 10.6 miljoen mensen.
Opbrengst
3FM Serious Request heeft in 2015 slechts 7.562.985 euro opgebracht. In 2014 stond de teller nog op 12.380.438 euro. Dit jaar is maar liefst 4.8 miljoen minder.
Dalende luistercijfers
De luistercijfers van 3FM daalde het laatste half jaar van 2015 flink. Het dieptepunt lag op 7.8%. Die NPO-zender behaalde jarenlang torenhoge cijfers in de week voor kerst dankzij het evenement Serious Request, maar dat lukte 3FM dit jaar niet meer.
Daarmee is Serious Request veel minder succesvol dan in voorgaande jaren. Volgens de NPO ligt de ‘mogelijke’ oorzaak van de daling in de sobere aanpak van Serious Request.
Oorzaak
Wat ook zeker meespeelt zijn de bekende namen van 3FM. Coen Swijnenberg en Sander Lantinga vertrokken vorig jaar naar 538. Door het vertrek van Coen & Sander mocht de onbekende nieuwe deejay Frank van der Lende de middagshow overnemen.
En de populaire deejay Gerard Ekdom vertrok naar Radio 2 om daar de ochtendshow te presenteren.
Voor interim zendermanager Basyl de Groot, opvolger van Wilbert Mutsaers, ligt er nu een zware taak om de muziekzender weer in het gereel te krijgen. [Radiowereld.NL]