Vlaamse Minister van Media: VRT hoeft MNM niet te verkopen

[Update] Als het aan Sven Gatz, Vlaams Minister van Cultuur en Media, ligt, dan blijft MNM onder de vleugels van de publieke omroep VRT opereren. Al jaren wordt er in de politiek gediscussieerd over een eventuele verkoop, maar volgens Gatz levert een verkoop alleen maar verlies op voor de VRT.

Vlaamse Minister van Media: VRT hoeft MNM niet te verkopen In het Vlaams Parlement wordt regelmatig gediscussieerd over de radiozenders van de VRT.

Momenteel heeft de omroep de beschikking over vijf FM-pakketen die heel Vlaanderen dekken.

Voor de commerciële zenders zijn officieel slechts twee kavels beschikbaar met dekking in heel Vlaanderen.

Deze worden momenteel gebruikt door Qmusic en Joe FM. Daarnaast hebben in 2008 vijf provinciale radiozenders de handen ineen geslagen en is Nostalgie ontstaan.

De vraag is dan ook of de VRT niet teveel radiozenders heeft. De hitzender MNM wordt dan ook vaak genoemd als zender die de VRT kan verkopen. Het station zou te commercieel zijn en niets toevoegen. Met een eventuele verkoop zou de VRT jaarlijks veel geld kunnen besparen. En dat zou de komende jaren goed uitkomen aangezien de broekriem van de publieke omroep steeds strakker wordt aangehaald.

Volgens Minister Gatz zou het verkopen van MNM alleen maar voor meer problemen bij de VRT zorgen. In een interview met de Vlaamse zakenkrant De Tijd zegt hij dat een verkoop van MNM tussen 27 en 34 miljoen euro opbrengen. Maar tegelijkertijd vallen de reclame-inkomsten van de zender weg, waardoor de winst al na twee jaar weg zou zijn. Daarna zou juist een nieuw probleem voor de VRT ontstaan.

MNM is belangrijk voor de VRT om jongeren te bereiken. In de doelgroep 15 tot 34 jaar scoort de hitzender een marktaandeel van ongeveer 20%. Zusterstation Studio Brussel en rivaal Qmusic doen het iets beter met ongeveer 25%. [Radiowereld.NL]