De radiocommercial ‘Bob eindejaarsborrel’ van de Rijksoverheid is door het Nederlands publiek als beste beoordeeld in de maand december. Dit levert Bob een nominatie op voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards die in juni 2016 wordt uitgereikt.
In de commercial horen we het verhaal van de boekhouder (met vrouw en kinderen) die met de auto naar een eindejaarsborrel gaat en die wordt verleid door de beeldschone collega die graag onder het genot van een drankje nog één keer naar de jaarcijfers wil kijken…
De boekhouder vindt dit leuk, maar meldt fijntjes dat hij wel (de) Bob is. De radiocommercial heeft veel geluidseffecten die het geheel auditief extra kracht geven; de mogelijkheden van radio worden hiermee optimaal benut.
Bob-campagne
De Bob-campagne is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en zijn campagnepartners (provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, TeamAlert, politie en justitie) en richt zich op het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol.
RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB (Radio Advies Bureau) organiseert in juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com, Unox Knaks, Stop heling, Wordookdonor.nl en Unox rookworst zijn al genomineerd. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek.
Onderzoeksverantwoording
De totale steekproef (n=628) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar, op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 14 t/m 19 januari 2016. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit. [Radiowereld.NL]