[Update] In New York City is Engelstalige radio niet langer het populairst. Het Spaanstalige La Mega 97.9 (WSKQ) heeft voor het eerst de leiding overgenomen in de Big Apple, zo blijkt uit de cijfers over februari van Nielsen Audio. In Los Angeles blijft KOST 103.5 het populairst.
Dat Spaanstalige radio de Engelstalige radio voorbij is gestreefd, is niet zo vreemd in New York City. Van de ruim 16 miljoen inwoners is al bijna een kwart Spaanstalig. Verreweg de meeste latino’s zijn illegaal vanuit Mexico het land binnengekomen.
En nog steeds komen ze in grote getale de grens over, wat dan ook een doorn in het oog is van onder andere Donald Trump die dan ook een soort Chinese muur op de grens wil bouwen. Op kosten van Mexico natuurlijk.
Maar illegaal of niet, voor de advertentiemarkt zijn de latino’s uitermate interessant. Want ook illegalen moeten boodschappen doen, hebben een auto nodig of willen een telefoonabonnement afsluiten. Daarnaast zijn de meeste illegalen er nog steeds van overtuigd dat ze ooit een keer naar hun Vaderland zullen terugkeren. Het gevolg is dat ze geen Engels leren en dus in het Spaans aangesproken moeten worden. Ook de jongere generatie spreekt nog graag Spaans.
Spaans en Engelstalig
Vooral radiozender La Mega 97.9 profiteerde van de vele Spaanstaligen in de stad. Het station is nu zelfs marktleider. Recent heeft Mega haar muziekformat aangepast. De zender draait nu niet alleen Merengue, Bachata en Reggaeton, maar ook Engelstalige hits van onder andere Rihanna. Deze wijziging zorgde de afgelopen maanden al voor stijgende luistercijfers.
Ondanks een licht verlies noteert Mega nu een marktaandeel van 6,4% en dat is net iets meer dan de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) die hierdoor van de troon gestoten is. Lite zag haar marktaandeel met 0,4%-punt dalen naar 6,3%.
(W)CBS FM 101.1 blijft derde. De classic hitszender zag haar marktaandeel stijgen naar 5,5%. De urban popzender WBLS 107.5 weet eveneens haar plek vast te houden en blijft vierde met 5,3% marktaandeel. Z100 (WHTZ) completeert de top 5. Wel zag de hitzender haar marktaandeel dalen naar 4,7%.
Niet allen overall is Mega nummer 1, maar ook bij de belangrijke doelgroepen 18-34, 18-49 en 25-54 jaar. Ook gaat het station gedurende de hele dag aan kop.
Kijkend naar de 10 populairste radiozenders in de Big Apple, dan blijft iHeart Media goede zaken doen met vijf radiostations (Lite FM, Z100 103.5 WKTU, Power 105.1/WWPR en Q104.3/WAXQ). CBS radio heeft drie stations in de top 3 staan (CBS FM, 1010 WINS en WFAN), terwijl Emmis en SBS beiden één station in de top 10 hebben staan (resp. WBLS en La Mega).
Los Angeles
KOST 103.5 weet de koppositie in Los Angeles nog steeds vast te houden. De popzender, met veel aandacht voor hits uit de jaren ’80 en ’90, daalde licht naar 5,7% marktaandeel. KOST blijft hierdoor nipt zusterstation 102.7 KIIS FM voor. De hitzender was de grootste stijger en zag het marktaandeel met maar liefst 0,8%-punt omhoog gaan naar 5,5%.
K-Earth 101 (KRTH) zag haar marktaandeel gelijk blijven. De classic hitszender blijft hierdoor met 4,7% derde. De popzender 104.3 My FM (KBIG) zag het marktaandeel echter dalen naar 4,5%, het laagste in een jaar tijd, en tuimelt hierdoor van de tweede naar de vierde plaats. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) is terug in de top 5 met 4,2% marktaandeel.
Bij de belangrijke doelgroepen 18-34, 18-49 en 25-54 jaar is KIIS voor de tweede maand op een rij marktleider.
San Francisco
In San Francisco, met ruim 6 miljoen inwoners de vierde radiomarkt van de VS, blijft de nieuwszender KCBS het populairst met 6,2%, een stijging van 0,4%-punt. KCBS is de enige zender in de stad waarop 24 uur per dag elke 10 minuten verkeersinformatie wordt uitgezonden. En dat is handig voor de vele forensen die dagelijks de gewraakte San Francisco-Oakland Bay brug of Golden Gate brug moeten passeren.
De tweede plaats is voor de popzender 96.5 KOIT met 5,4%, terwijl de publieke nieuwszender KQED derde staat met 5,1%. KQED is ook gelijk de best beluisterde publieke (NPR) zender van de VS.
Ook sport doet het goed in San Francisco, want de sportzender KNBR staat vierde met 4,3% marktaandeel. KNBR zendt nog steeds alleen op de middengolf uit en heeft in tegenstelling tot vele andere sportzenders nog geen FM-frequentie. Maar de live verslagen van de wedstrijden van de San Francisco Giants en de Golden State Warriors trekken wekelijks vele luisteraars.
De hip-hopzender 106 KMEL sluit de top 5 af met 4,0% marktaandeel. [Radiowereld.NL]