De ‘RAB Radio Advertising Awards’ zijn weer uitgereikt. SNS Bank mag zich in 2016 radioadverteerder van het jaar noemen. Daarnaast kreeg SNS ook de award voor beste branded content. De vakjury koos de radiocommercial van Holland Casino als beste en Vodafone was de favoriet van de Nederlandse consument.
Radioadverteerder 2016
“SNS gebruikt alle aspecten van radio en kiest bewust voor radio” aldus de vakjury.
“De ene keer als primair medium en de andere keer ondersteunend in de campagnes. Branded content cases worden met meerdere zenders opgezet. SNS maakt creatief gebruik van het medium en is herkenbaar en onderscheidend binnen de sector.”
Branded content award ook voor SNS
Voor de nieuwe categorie branded content (non-spot) is beoordeeld of de radiozender en de adverteerder elkaar op merkwaarden goed versterken en of het programmaonderdeel op een natuurlijke wijze in het radioprogramma of -event past.
Dat kwam bij SNS met de actie ’Evers, dat had je wel eens eerder mogen vertellen!’ het beste tot uiting. Edwin Evers daagde luisteraars uit om tips te delen, onder het motto ‘Dit-had-je-wel-eens-eerder-mogen-vertellen’.
Vakjury creatie radiocommercial bekroont Holland Casino
De vakjury creatie heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar. De vakjuryprijs voor beste radiocommercial gaat naar Holland Casino met de commercial ‘Man-vrouw’, gecreëerd door reclamebureau Tbwa\Nebeko en The Ambassadors. Mindshare zorgde voor de radioplanning.
Publieksprijs voor Vodafone
Volgens RAB (Radio Advies Bureau) heeft 27% van de stemmen bepaald dat ‘Goede voornemens’ van Vodafone, gemaakt door ‘Achtung’ de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards heeft gewonnen. MEC en Soundcircus werkten ook mee.
Voor deze prijs werden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials door minimaal 600 respondenten werden beoordeeld. De voorrondes werden uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Een radiocampagne op alle RAB-radiostations riep consumenten op hiervoor te stemmen.
Radiospecialist Arthur
Arthur Terpstra van Magna Global heeft de prijs voor radiospecialist van het jaar in ontvangst genomen. “Arthur is eager en heeft lef, hij laat het niet los en gaat de diepte in. Hij wordt door de radiozenders gezien als een fijne ‘collega’ om mee samen te werken, hij denkt mee over argumentaties en is oplossingsgericht. Hij organiseert zelfs radioworkshops. Dus een verdiende kroon op zijn radiowerk”
Radioreclamebureau van het jaar Tbwa\Nebeko
De belangrijkste driver voor effect van radioreclame is creatie en daarom is het hoog tijd dat er ook een award komt voor beste radioreclamebureau van het jaar. Dat is dit jaar Tbwa\Nebeko met drie nominaties bij de vakjury waaronder de winnaar én drie nominaties bij de publiekprijs. [Radiowereld.NL]