Vodafone is met de commercial ‘Goede voornemens’ de winnaar van de ‘radiocommercial van de maand’-verkiezing van het Radio Advies Bureau (RAB). Hiermee is de radiocommercial genomineerd voor de publieksprijs van de Radio Advertising Awards die in juni 2016 wordt uitgereikt.
De boodschap is verpakt in een 50 seconden-commercial; de commercial is opvallend en duidelijk en er wordt goed gebruikgemaakt van het auditieve medium radio. En dit wordt gewaardeerd door het Nederlands publiek. In 2014 won Vodafone al de publieksprijs en de creatieve vakjuryprijs voor deze aanpak en in 2015 werd Vodafone uitgeroepen tot radioadverteerder van het jaar.
70 radiocommercials
De campagne waarvan deze commercial onderdeel is, loopt al ruim 2,5 jaar en telt tot nu toe 70 radiocommercials die allemaal 50 seconden mogen duren. Al snel werd duidelijk dat de commercials zorgen voor een grote herkenbaarheid, waardoor de uitzendfrequentie kan verminderen van zeven naar vier tot vijf spots per dag. Hiermee kon Vodafone mediakosten besparen.
RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB, de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations, organiseert in juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com, Unox Knaks, Stop heling, Wordookdonor.nl, Unox rookworst en BOB zijn al genomineerd. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
Onderzoeksverantwoording
De totale steekproef (n=626) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar, op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 12 t/m 15 februari 2016. [Radiowereld.NL]