Ad Roland, de man die Duitsland leerde radio maken (filmpje)

De wat oudere luisteraar kent ‘m vast en zeker: Ad Roland, succesvol deejay bij onder meer de TROS. In 1988 stopte hij met radio maken. Maar afscheid van de radio nam Roland, die inmiddels 70 is, niet. Het was slechts het begin van een succesvolle carrière als radioconsultant.

Roland startte het bedrijf Ad Roland Media Services, waarmee hij radiostations adviseerde en bediende. Van formats tot playlists en coaching van deejays. Alles wat nodig is voor een succesvol radiostation kon Roland met zijn bedrijf verzorgen.

Eind jaren ’80 en in de jaren ’90 was Roland met zijn bedrijf uiterst succesvol in Duitsland. Commerciële radio was daar al sinds 1986 toegestaan. Dankzij uitgekiende formats uit de Koker van Roland groeiden tientallen commerciële radiostations uit tot marktleider. Van diverse stations werd hij zelfs mede-eigenaar. Daarom kan met recht gezegd worden dat Ad Roland de man is die Duitsland leerde radio maken.

Ook in Nederland bediende Roland de nodige radiostations. Zo was hij halverwege de jaren ’90 verantwoordelijk voor het muziekonderzoek waardoor Sky Radio uitgroeide tot marktleider. Het principe was simpel: als een plaat niet door de test kwam, dan werd die niet gedraaid.

Recent besloot Ad Roland zijn single archief te doneren aan Museum RockArt en dus moesten een slordige 40.000 singles verhuisd worden. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten