(W)CBS FM 101.1 Kan terugkijken op een uitstekende julimaand. De classic hitszender wist na ruim anderhalf jaar de koppositie in New York City te heroveren. CBS FM zag haar marktaandeel met bijna een procentpunt omhoog schieten. In Los Angeles verstevigde KOST 103.5 haar koppositie.
CBS FM draait de grootste hits allertijden, waarbij de focus op de jaren ’80 ligt. Het format is het best te vergelijken met Radio 10 in Nederland, maar dan zonder actuele hits.
Dit wordt gecompleteerd met populaire deejays als Dan Taylor, “Broadway” Bill Lee en Scott Shannon, de ultieme ochtenddeejay uit de jaren ’80.
En om het ultieme 80s geluid te creëren, gebruikt CBS FM oude jinglepakketten van Z100, die opnieuw zijn ingezongen.
Nadat CBS FM in de tweede helft van 2014 enkele maanden marktleider was, fluctueerde het marktaandeel de afgelopen maanden, waardoor het station steeds 2e, 3e of 4e was bij de luistercijfers. In juni stond CBS FM nog op de 4e plaats met 5,4% marktaandeel.
Het classic hitsformat doet het in de VS altijd erg goed in de zomer en dat blijkt ook nu weer het geval. CBS FM zag haar marktaandeel met 0,8%-punt omhoog schieten, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio. Met een marktaandeel van 6,2% is het station nu het populairst in de Big Apple.
106.7 Lite FM (WLTW) moet door de opmars van CBS FM opnieuw haar koppositie afstaan. De popzender staat nu tweede met 6,0% marktaandeel. De Spaanstalige popzender La Mega 97.9 (WSKQ) is naar de derde plaats gezakt met 5,6% marktaandeel.
Z100 (WHTZ) wist haar marktaandeel stabiel te houden op 5,5%. Desondanks daalt de hitzender een plekje. De urban popzender WBLS 107.5 completeert opnieuw de top 5.
Ondanks de daling blijft La Mega marktleider bij de doelgroepen 18-34, 25-54 en 18-49 jaar.
Los Angeles
In Los Angeles verstevigde KOST 103.5 haar koppositie. De popzender steeg naar 5,4%, terwijl zusterstation 102.7 KIIS FM terrein verloor. De hitzender staat nu 2e met 4,9%.
Net als in New York City doet ook in Los Angeles het classic hitsformat het goed deze zomer. K-Earth 101 (KRTH) zag haar marktaandeel met 0,3%-punt stijgen naar 4,8%, wat goed is voor plek drie. 104.3 My FM (KBIG) daarentegen daalde en staat nu vierde. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) daalde eveneens en staat met 4,2% nu vijfde.
Bij de doelgroepen is KIIS het populairst bij de 18-34 en 18-49 jarigen. K-Earth 101 heeft opvallend genoeg de koppositie bij de doelgroep 25-54 jaar ingenomen.
Seattle-Tacoma
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer Seattle-Tacoma, radiomarkt 13. De stadsregio Seattle, waar zowel de havenstad Seattle als de havenstad Tacoma toe behoren, telt 3,7 miljoen inwoners.
Begin dit jaar moest een groot aantal radioluisteraars zijn of haar radio opnieuw afstemmen. iHeart Media had namelijk besloten om in één klap vier van haar vijf radiozenders op FM om te gooien. Maar heeft dit ook effect gehad?
Populairste zender van de regio blijft nog altijd de hitzender Movin 92.5 (KQMV) met 6,3%. Dit was begin dit jaar nog slordige 7,7%. Op een gedeelde 2e plaats staan de nieuws en talkzender 97.3 KIRO FM en de classic hitszender 95.7 The Jet (KJR) met 5,7%, gevolgd door de popzender Warm 106.9 (KRWM) en publieke nieuwszender KUOW 94.9.
Van de radiostations waar i Heart Media aan sleutelde doet de popzender 106.1 Kiss FM (KBKS) het momenteel het beste met een marktaandeel van 3,9%, wat goed is voor een achtste plaats. Dit is een half procentpunt hoger dan begin dit jaar. Ook is Kiss rivaal Star 101.5 (KPLZ) voorbij (gedeelde 14e plaats).
De nieuwe hitzender Power 93.3 (KPWK) staat eveneens 14e met 3,1%. Dit is echter maar de helft van wat rivaal Movin scoort, maar wel een procentpunt hoger dan KUBE scoorde op deze frequentie. De andere twee stations van iHeart bungelen ergens onderaan de lijst, waarbij de alternatieve zender Alt 102.9 (KFOO) 1,0% marktaandeel scoort en de hip-hopzender KUBE op de nieuwe frequentie 104.9 FM slechts 0,5%. Zowel KUBE als Alt zijn nu alleen in Tacoma goed te ontvangen. [Radiowereld.NL]