Ruud de Wild kan zijn jingles met “De nummer 1 van de middag” voorlopig opbergen. De middagdeejay van NPO Radio 2 is zijn leidende positie kwijtgeraakt aan Radio 538 met Coen & Sander en de Top 50.
538 Herovert koppositie
Radio 538 zag haar marktaandeel in dit tijdvak de afgelopen meting stijgen met 0,3%-punt naar 12,3% (mei-juni 2019, 10+).
Ten opzichte van een jaar geleden is het marktaandeel met 0,8%-punt gestegen. Hierdoor heeft Radio 538 de koppositie in de middag heroverd. Van maandag tot en met donderdag zijn Coen Swijnenberg en Sander Lantinga te horen, terwijl 538 op vrijdag de Top 50 uitzendt.
Begin dit jaar had de middag van 538 een flinke dip, waardoor zelfs zusterstation Radio 10 enige tijd groter was.
De nummer 2 van de middag
Ruud de Wild op NPO Radio 2 is nu goed voor 11,7%, een daling van 0,7%-punt ten opzichte van vorige meting en ook ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is dat het marktaandeel van NPO Radio 2 in de middag al vijf metingen op een rij daalt.
De laatste keer dat Ruud de Wild zijn koppositie kwijt was in de middag was in de periode juli-augustus 2018. Toen bedroeg het verschil echter maar 0,1%-punt. Nu is dit ruim een half procentpunt.
Radio 10 staat met Somertijd nu op de derde plaats met 10,8%. Dit is een daling van 0,1%-punt ten opzichte van vorige meting, maar een stijging van 1,6%-punt ten opzichte van een jaar geleden.
Q schiet omhoog
Qmusic sluit met DomienVerschuuren aan met 10,3%, een stijging van 0,8%-punt ten opzichte van vorige meting en een nieuw record voor de zender. Ten opzichte van vorig jaar stijgt de middag van Qmusic 1,3%-punt.
De rest
De middag van Sky Radio heeft een flinke tik gekregen. Het marktaandeel daalde deze meting met maar liefst 0,7%-punt naar 7,9%. Ten opzichte van een jaar geleden is het verlies nog groter: 1,7%-punt.
NPO Radio 1 scoort met Nieuws & Co een marktaandeel van 5,6%, waarmee het programma al vier metingen op een rij stabiel is. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging van 0,7%. Begin volgend jaar raakt het programma overigens waarschijnlijk een deel van haar zendtijd kwijt.
NPO Radio 5 trekt met Bert Kranenbarg (ma-do) en Sterren NL (vr) een marktaandeel van 4,5% (-0,2%-punt ten opzichte van vorige meting), terwijl Veronica Inside op Radio Veronica nu goed is voor 4,6%. Dit is een daling van 0,1%-punt ten opzichte van vorige meting, maar een stijging van 1,5%-punt ten opzichte van een jaar geleden.
Mark van der Molen en Rámon Verkoeijen behalen op 3FM 2,8%, een lichte stijging ten opzichte van de vorige meting, maar een daling van 0,8%-punt ten opzichte van een jaar geleden. Chantal Hutten op 100% NL scoort nu een marktaandeel van 3,1%.
20-49 Jaar
Bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar blijft Radio 538 het populairst met 18% marktaandeel. Dit is een minimale stijging ten opzichte van vorige meting, maar wel een stijging 0,6%-punt ten opzichte van een jaar geleden.
Qmusic blijft met Domien tweede met 16,0% marktaandeel, een stijging van 1,8%-punt ten opzichte van vorige meting. In vergelijking met een jaar terug is Q er 2,2%-punt op vooruit gegaan. NPO Radio 2 staat met “De Wild in de Middag” nu derde met 12,6% (-1%-punt ten opzichte van vorige meting). Een jaar geleden stond het marktaandeel nog 2,7%-punt hoger.
Somertijd op Radio 10 is goed voor 11,0% marktaandeel, een stijging van 2,8%-punt ten opzichte van vorig jaar. Sky Radio scoort 8,2%-punt marktaandeel in de middag, een verlies van 1,5%-punt ten opzichte van vorige meting, maar een stijging van 0,6%-punt ten opzichte van een jaar eerder.
Veronica behaalt nu een marktaandeel van 5,6% in de middag (+1,5%-punt ten opzichte van een jaar eerder), terwijl 3fM blijft steken op 4,5%. 100% NL scoort nu 3,6% in de middag, wat 0,4%-punt hoger is dan een jaar geleden. [Radiowereld.NL]