Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 blijft 1, Qmusic stijgt door

Ondanks dat Radio 538 niet meer de nummer 1 is bij de doelgroep 10+ en het vertrek van Evers, blijft de commerciële radiozender aan kop in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Wel komt Qmusic dichterbij. Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers door Radio.NL.

Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 blijft 1, Qmusic stijgt door In de periode mei-juni 2019 scoorde Radio 538 in deze doelgroep een marktaandeel van 17,3%, zo blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Dit is gelijk aan de vorige meting. Ten opzichte van een jaar geleden noteert Radio 538 0,6%-punt lager.

Q kruipt richting 538
Concurrent Qmusic daarentegen zag haar marktaandeel bij 20-49 flink stijgen naar 15,3%. Dit is 0,8%-punt hoger dan vorige meting en maar liefst 1,5%-punt hoger dan een jaar geleden. “In de nieuwste luistercijfermeting is Qmusic de enige grote radiozender die in de doelgroep 20 – 49 jaar een stijging noteert ten opzichte van zowel vorig jaar als de vorige meting,” laat de radiozender trots weten.

Om dit te bewerkstellen heeft Qmusic onder meer de eerste helft van dit jaar fors geadverteerd. Bijna wekelijks was het ochtendduo Mattie Valk & Marieke Elsinga wel te zien op reclameborden bij tankstations, langs snelwegen en op treinstations. Geruchten gaan dat de zender het eerste half jaar 8 miljoen euro (bruto) aan marketing heeft uitgegeven.

NPO Radio 2 daalt door
Opvallend is dat NPO Radio 2 maar blijft dalen bij de doelgroep 20-49 jaar. Dit keer zakte het station met 0,2%-punt naar 12,9%. Dat er de afgelopen maanden een daling was, is op zich logisch nadat dankzij de Top 2000 in de periode december 2018-januari 2019 nog een marktaandeel van 19% werd gescoord. Maar ten opzicht van een jaar geleden verliest NPO Radio 2 1,3%-punt.

Radio 10 sluit aan op de vierde plek met 11,1%. Dat is een daling van 0,1%-punt ten opzichte van vorige meting, maar een stijging van maar liefst 3,4%-punt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Sky Radio verloor deze meting 0,8%-punt en noteert nu 8,9% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een daling van 0,3%-punt.

NPO 3FM zag haar marktaandeel bij de doelgroep voor het eerst in maanden weer een stijgen. Dit keer werd een plus van 0,3%-punt genoteerd, waardoor de publieke jongerenzender nu uitkomst op 4,1%. Een jaar geleden scoorde 3FM nog 5,5%.

Radio Veronica daalde ten opzichte van zowel vorige meting als een jaar geleden 0,5%-punt en noteert nu 4,5%. 100% NL zag het marktaandeel flink stijgen naar 3,6% (+0,5%-punt), waarmee de zender weer vrijwel op hetzelfde niveau zit als een jaar eerder (-0,1%-punt).

Talpa blijft dominant
Talpa Network blijft het dominantst bij de doelgroep 20-49 jaar. Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica scoren bij elkaar nu 41,8% marktaandeel. De NPO trekt met haar vijf radiozenders 20,7%. [Radiowereld.NL]