Zoek
Sluit dit zoekvak.

Sportzomer 2016 kluistert Nederland aan de buis bij de NOS

Met de sluiting van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro zit de sportzomer van 2016 er ook voor NOS Sport op. Van de Nederlanders boven de 6 jaar keer 94,8% 5 minuten of langer deze zomer naar het EK voetbal, de Tour en/of de Olympische Spelen bij de NOS.

Dat komt omgerekend neer op 14,8 miljoen mensen). In totaal heeft de NOS vanaf 10 juni, de eerste dag van het EK voetbal, tot en met zondagavond 570 uur live televisie uitgezonden.

De Olympische Spelen waren met 12,7 miljoen kijkers (81,7% van de Nederlandse bevolking) het populairst onder tv-kijkend Nederland van 6 jaar en ouder, op de voet gevolgd door het EK voetbal 2) (11,8 miljoen / 75,7%) en de Tour de France 3) (10,4 miljoen / 66,9%). Het gilde van ‘binge sport watchers’ heeft deze zomer goede zaken gedaan: een gemiddelde sportkijker zat deze sportzomer 37 uur en 30 minuten voor de buis.

Maarten Nooter, hoofdredacteur NOS Sport: “Nederland heeft de sport massaal via de NOS gevolgd deze zomer. Vier miljoen mensen die naar handbal of hockey kijken, dik drie miljoen naar turnen, een miljoen midden op de dag naar handboogschieten en een olympische site die achttien miljoen keer werd geraadpleegd. Het was – om met Hans van Zetten te spreken – ongekend.

Zeker omdat het een sportzomer met een hoge moeilijkheidsgraad was. Een EK voetbal zonder Oranje. Nieuwe programma’s in de Tour. Het EK atletiek in Amsterdam dat we tussendoor ook nog ‘even’ in beeld brachten. En uiteindelijk de Olympische Spelen met een lastig tijdsverschil. Als het publiek dat dan een beloont met 7,5, dan voelt dat als loon naar werken.”

Jan de Jong, algemeen directeur NOS: “De sportkijker zat tijdens de spelen dagelijks gemiddeld 2 uur en 10 minuten voor de televisie. Er werd nauwelijks naar buitenlandse zenders geschakeld of gekeken, de gemiddelde leeftijd van de kijker was flink jonger dan normaal, bijna de helft van de kijkers was vrouw, we hebben records verbroken op NOS.nl en de NOS app en de waardering voor de NOS en haar uitzendingen was hoog. En technisch ging het vrijwel perfect. Kortom, een rapport waar je trots op kunt zijn en waarmee je thuis kunt komen. Er was zo’n 3500 uur beeld beschikbaar van deze spelen. Daarvan hebben we ruim 300 uur uitgezonden via NPO 1. Dat betekent keuzes maken. Dat is ons vak. Onze keuzes zijn uiteraard betwistbaar. Niet alles kan live. We hebben verhalen verteld, geduid en geordend. En we waren bij alle Nederlandse sportprestaties aanwezig. Dat maakt de NOS tot de NOS. Altijd, overal. Ik denk dat we dat waar hebben gemaakt.”

Olympische Spelen
De afgelopen Olympische Spelen gaan de boeken in als de spelen van de ‘nachtkijker’. Naar de finale 100 meter sprint met Dafne Schippers keken in de nacht van zaterdag 13 op zondag 14 augustus 780.000 mensen. Nog nooit eerder deze eeuw zaten op dat tijdstip zo veel mensen voor de televisie. Het oude record op dat tijdstip dateerde van 30 november 2008 met 360.000 kijkers tijdens een ‘Mooi Weer De Leeuw Marathon’ met Paul de Leeuw.

De top 5 van meest bekeken Olympische momenten:
1.Shoot-out hockeyfinale vrouwen (Nederland-Groot Brittannië) – 19 augustus – 23.42 uur: 3,6 miljoen kijkers.
2.Gouden oefening op de balk – Sanne Wevers – 15 augustus – 21.26 uur: 3,4 miljoen kijkers.
3.Uitreiking van de gouden medaille – Sanne Wevers – 15 augustus – 21.36 uur: 3,3 miljoen kijkers.
4.Begin van de rekstokfinale en het interview met zijn eerste reactie – Epke Zonderland – 16 augustus – 20.50 uur: beide 3,1 miljoen kijkers.
5.Finish gouden medaillewinnares Anna van der Breggen bij de wegwedstrijd – 7 augustus – 21.16 uur: 3,1 miljoen kijkers.

In het kielzog van de live sport deden ook de omlijstende NOS-programma’s het goed. De avondeditie van NOS Studio Rio, waarin Tom Egbers en Robin van Galen Nederland dagelijks rond de klok van 18.00 uur bijpraatten over de gebeurtenissen in Rio tot dan toe, trok gemiddeld 1,5 miljoen kijkers (marktaandeel 39,7%).

Ook NOS Studio Olympic Park kon zich verheugen in een miljoenenpubliek: gemiddeld 1,1 miljoen kijkers (marktaandeel 37,2%). Beide programma’s kregen van televisiekijkend Nederland bovendien als rapportcijfer: 7,7 (Studio Olympic Park) en 7,6 (Studio Rio – avondeditie). Het dagelijkse ‘olympische ontbijt’ – NOS Studio Rio tussen 07.00 en 09.00 uur iedere ochtend – werd door gemiddeld 254.000 kijkers genoten (marktaandeel 39,3%). [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten