Z100 stijgt naar de tweede plaats in NYC

Z100 (WHTZ) mag zich de nummer 2 van New York City noemen. De hitzender zag het marktaandeel licht stijgen, maar profiteerde meer van de daling van de concurrenten. Nummer 1 blijft Lite FM, terwijl KOST 103.5 aan kop blijft in Los Angeles.

Z100 stijgt naar de tweede plaats in NYC“Wake me up when september ends” was de titel van een grote hit van Greenday. Een plaat die ruim 10 jaar geleden door Z100 werd gedraaid.

Maar voor de hitzender kan september niet lang genoeg duren. Voor het eerst in meer dan een jaar tijd staat Z100 namelijk op de tweede plaats bij de luistercijfers.

Het marktaandeel van Z100 steeg volgens de septembercijfers van Nielsen Audio licht naar 5,4%. Maar omdat een aantal concurrenten een zwakke markt kenden, veroverde de hitzender zilver.

Goud is nog altijd voor 106.7 Lite FM (WLTW). De popzender deed er zelfs nog een schepje bovenop en steeg met 0,4%-punt naar 6,5%. De urban popzender WBLS 107.5 steeg licht naar 5,3% en staat nu derde.

Voor (W)CBS FM 101.1 kan september niet vlug genoeg over zijn, want de classic hitszender zag het marktaandeel met 0,2%-punt dalen, maar duikelt gelijk twee plaatsen naar beneden. De Spaanstalige popzender La Mega 97.9 (WSKQ) daalde nog meer en is zelfs uit de top 5 gevallen.

Op nummer 5 staat nu 103 5 (W)KTU. De dancezender zit al maanden in de lift en scoort met 4,8% haar hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.

De zwakke prestaties van La Mega is ook terug te zien bij de doelgroepen. Alleen bij de 25 tot 54-jarigen is de Spaanstalige zender nog nummer 1 (voor de negende keer!). Z100 is nu het populairst bij de doelgroepen 18-34 en 18-49 jaar.

Los Angeles
Opnieuw staat KOST 103.5 op nummer 1 in Los Angeles. De popzender zag haar marktaandeel dalen, maar blijft de concurrentie ruim voor. De tweede plaats is wederom in handen van K-Earth 101 (KRTH). Wederom moet de classic hitszender deze plaats delen Nu echter niet met 104.3 My FM (KBIG), maar met de hitzender 102.7 KIIS FM.

De popzender My FM zag haar marktaandeel dalen naar 4,7% en is nu vierde. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) completeert opnieuw de top 5, maar wordt wederom op de voet gevolgd door het Spaanstalige KLVE 107.5.

Bij de doelgroepen blijft KIIS het populairst bij de 18-34 en 18-49 jarigen. My FM staat opnieuw op 1 bij de doelgroep 25-54 jaar.

Washington DC
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Met de verkiezingen in aantocht, zijn dit keer de ogen gericht op Washington DC. Een opmerkelijke radiomarkt, want marktleider 103.5 WTOP heeft voor het eerst moeten buigen voor haar publieke tegenhanger WAMU.

WAMU 88.5 is eigendom van American University en zendt de programma’s van NPR (National Public Radio) uit. In veel Amerikaanse steden stellen de stations met NPR-programmering niet veel voor, maar in Washington DC zijn de programma’s uitermate populair. WAMU scoorde in september een marktaandeel van 9,0%.

Op de tweede plaats staat nu de (commerciële) nieuwszender WTOP. De urban popzender WHUR 96.3 staat nu derde met 6,6% marktaandeel, gevolgd door de urban oldieszender Majic 102.3 (WMMJ). De hitzender Hot 99.5 (WIHT) sluit de top 5 af.

Gerelateerde berichten