Grote Amerikaanse radiogroepen in financieel zwaar weer

iHeart Media en Cumulus Media, de twee grootste aanbieders van radio in de VS, zitten nog altijd in financieel zwaar weer. Beide bedrijven worstelen met schuldeisers, terwijl online streamingdiensten luisteraars, adverteerders en omzet wegkapen. En dus moet er snel een overeenkomst gesloten worden met geldschieters, zo meldt Bloomberg.

Grote Amerikaanse radiogroepen in financieel zwaar weer21 Miljard schuld voor iHeart Media
Met ruim 850 radiostations is iHeart Media veruit de grootste radiogroep.

Daarnaast is het bedrijf eigenaar van radioportal iHeartRadio, buitenreclamebedrijf Clear Channel Outdoor, verkeers- en weersinfodienst Total Traffic & Weather en distributiebedrijf Premier Networks.

Bij laatstgenoemd bedrijf staan bekende deejays en presentatoren als Ryan Seacrest, Elvis Duran, Rush Limbaugh en Sean Hannity onder contract.

Maar ondanks dat diverse onderdelen van iHeartMedia jaarlijks tientallen miljoenen winst maken en stations als Z100 (WHTZ), KIIS FM en Lite FM (WLTW) tot de grootste verdienzenders van de VS behoren, zit het bedrijf zelf diep in de schulden. Inmiddels zijn deze al opgelopen tot een slordige $21 miljard. Dit is zelfs meer dan de totale radio-industrie in de VS jaarlijks aan reclameomzet weet te genereren.

Ook Cumulus verliest
Bij Cumulus ziet er iets rooskleuriger uit, maar ook hier is actie hard nodig. Het bedrijf bezit een slordige 570 radiostations, waaronder 77 WABC 95 5 (W)PLJ in New York City, 790 KABC en 95.5 KLOS in Los Angeles en Mix 107.3 (WRQX) in Washington DC, en is daarnaast eigenaar van distributiebedrijf Westwood One en bezit $2,4 miljard. Het afgelopen jaar leed het bedrijf echter een verlies van $500 miljoen, waardoor het kapitaal van Cumulus snel slinkt.

Radioreclamemarkt krimpt
Het grote probleem van beide bedrijven is dat de radioreclamemarkt maar blijft krimpen. In 2014 en 2015 was dit gemiddeld 3%. Dat lijkt bescheiden, maar voor beide bedrijven betekent dit meer dan 100 miljoen Dollar aan omzetverlies. Dit terwijl reclameomzetten online met respectievelijk 9 en 5% groenden de afgelopen jaren.

Daarnaast snoepen streamingdiensten als Pandora en Spotify luisteraars af van de traditionele radio. Wie wel eens een dag naar de Amerikaanse radio luistert begrijpt ook wel een beetje waarom, want muziekzenders gebruiken smalle playlisten, waarbij populaire hits vrijwel elk uur wel een keer voorbij komen.

Hoofd boven water houden
Door de daling van de omzetten is het aandeel van zowel iHeart Media als Cumulus de afgelopen jaren bijna 80% gedaald. Inmiddels voeren beide bedrijven al gesprekken met zowel schuldeisers, aandeelhouders als geldschieters om het hoofd boven water te houden. In het geval van iHeart Media gaat dit zelfs gepaard met rechtszaken. Het bedrijf dient bovendien in januari 2018 een deel van haar leningen af te lossen, maar kan dit vooralsnog niet.

Ook bij CBS Radio worden inmiddels al maatregelen genomen. Moederbedrijf CBS heeft besloten het radiobedrijf zelfstandig voort te zetten.

Oude vertrouwde radio nog steeds springlevend
Ondanks dat de reclameomzetten dalen en het aantal luisteraars afneemt, is de radiobusiness nog steeds interessant, zolang de schulden onder controle blijven. Er gaat immers nog steeds een hoop geld om in deze branche. Radio leidt met 93% bereik nog steeds voor televisie en smartphone. Daarom is het vooralsnog ondenkbaar dat die oude vertrouwde radio gaat verdwijnen. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten