De talkzender LBC 97.3 blijft de populairste lokale zender van Londen. Dit blijkt uit de luistercijfers over het derde kwartaal van 2016, die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 het populairst.
De BBC blijft met Radio 4 en Radio 2 nog altijd dominant in Londen. De twee zenders scoren bij elkaar meet dan 25% marktaandeel in de hoofdstad. LBC 97.3 heeft haar koppositie weten te handhaven onder de commerciële zenders. Wel daalde het marktaandeel met 1,5%-punt naar 5,1%.
De grote winnaar in Londen is BBC radio 1. De publieke jongerenzender steeg met bijna een procentpunt naar 4,5% en is daarmee weer groter dan commerciële rivalen Capital en Kiss, die beiden terrein verloren.
Capital blijft de populairste lokale zender in de ochtend. Dave Berry scoorde met zijn nieuwe co-host George en Lilah 1,04 miljoen luisteraars per week.
Rickie Haywood Williams, Melvin O’Doom en Charlie Hedges op Kiss trekken nu 853.000 luisteraars, terwijl Nick Snaith op Magic goed is voor 734.000 luisteraars. Jamie Theakston en Emma Bunton zagen hun aantal luisteraars op Heart dalen naar 644.000 per week. Op Nick Ferrari op LBC stemmen wekelijks 624.000 luisteraars af.
BBC Radio 2 blijft nations favourite
BBC radio 2 blijft, ondanks verlies, ruimschoots aan kop, gevolgd door Radio 4. BBC Radio 1 steeg met 0,3%-punt naar 6% marktaandeel.
BBC radio 2-Ochtenddeejay Chris Evans trok het afgelopen kwartaal 9,05 miljoen luisteraars per week, een verlies van een slordige 400.000 luisteraars. Ook Nick Grimshaw verloor terrein. Op zijn ochtendshow op Radio 1 stemden wekelijks 5,25 miljoen paar oren af.
Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 6,2% marktaandeel. Capital, sinds kort landelijk te beluisteren via DAB, steeg naar 4,2%, terwijl Smooth Radio daalde naar 3,4%. Kiss daalde met bijna een procentpunt naar 2,0% marktaandeel. Ook Magic daalde en wel naar 1,5%. Radio X zag haar landelijke marktaandeel licht stijgen naar 0,9%
Digitaal luisteren blijft groeien
Het aandeel digitaal naar de radio luisteren steeg het afgelopen kwartaal licht naar 45,5% waarbij DAB het grootst is met 32,3%. Inmiddels heeft 57% van de Britse huishoudens de beschikking over één of meerdere DAB(+)ontvangers. 71% Van het digitaal naar de radio luisteren vindt dus plaats via DAB (+).
De meerderheid (51,5%) van het radioluisteren thuis en op het werk is inmiddels digitaal. Daarnaast is digitale radio voor het eerst populairder dan analoge radio bij zowel de doelgroep 15-24 en 35-44 jarigen. In de auto vindt inmiddels is 25,4% van het radioluisteren digitaal plaats.
BBC 6 Music blijft het best scorende digitale radiostation met 2,1% marktaandeel en ruim 2,3 miljoen luisteraars. Radio 4 Extra volgt met 1,1%
Kisstory mag zich nu het populairste digitale commerciële radiostation noemen. Het marktaandeel steeg door naar 0,9%, wat goed is voor 1,6 miljoen luisteraars per week. Kisstory plukte de vruchten van de uitbreiding van haar DAB dekking. Het station is sinds maart te ontvangen via het tweede landelijke commerciële DAB-net van Sound Digital. Planet Rock en Absolute 80s volgen met 0,8%. [Radiowereld.NL]