Search
Close this search box.

Patrick Kicken gaat de Publieke Omroep aanpakken

Het klinkt als een fabeltje maar het lijkt toch echt waar te zijn: een radiodeejay die de politiek in gaat. Voormalig Radio Veronica en 3FM deejay Patrick Kicken is als lijstduwer toegevoegd aan de kieslijst van de politieke partij van Hero Brinkman, De OndernemersPartij.

Patrick Kicken gaat de Publieke Omroep aanpakken Hij gaat zich onder andere bezighouden met het op de kaart zetten van wat hijzelf noemt ‘de verziekte radiomarkt in Nederland’. De Volkskrant, WNL, L1 en Omroep West berichten hierover.

Als Patrick genoeg voorkeursstemmen krijgt kan het zomaar zijn dat hij daadwerkelijk in de Tweede Kamer terecht komt.

Vooralsnog is hij, samen met zijn lijsttrekker, er een voorstander van niet minder maar juist meer geld voor de regionale omroepen vrij te maken. In totaal 100 miljoen euro, aldus een interview dat Hero Brinkman deed met Omroep West.

In een recente blog die Kicken schreef over de commotie rondom het salaris van Giel Beelen gaf hij al aan waar volgens hem het pijnpunt zit:

“Het sterrenteam van Radio 2 en de eeuwige concurrentiestrijd van 3FM met de commerciële stations geeft precies aan wat er mis is met deze 2 publieke radiozenders.

Ze laten het informeren en verbinden steeds weer varen in het belang van een hoog marktaandeel, met publieksonvriendelijke items als de 3FM awards, veel te weinig nieuws en het marketingmonster Serious Request.

De regionale omroepen doen wél wat er van een publieke omroep verwacht zou mogen worden: informatie, diepgang en aandacht voor regionale ondernemers en talent.”

‘Het geld wat een ‘zelfbevlekkingsfeest’ als de Gouden RadioRing kost zou zo in de pot kunnen waar regionale zenders uit kunnen putten bij een calamiteit of een regionaal evenement waar juist de luisteraars mee bediend worden in plaats van het radiopersoneel zelf’, aldus Kicken.

‘Het feit dat ik zowel 10 jaar voor de Publieke als 12 jaar voor de commerciëlen heb gewerkt en gezien heb hoe de overheid met publiek geld oneerlijk concurreert met het bedrijfsleven heeft me zover gebracht dat ik me echt hard wil maken voor een gezondere radiomarkt in Nederland, waarbij de NPO niet het alleenrecht heeft op het beste frequentiepakket, de meeste exposure en de best betaalde deejays van Nederland.’

Kicken vergelijkt het nog met de fastfoodketen McDonalds: “Stel nou dat je overal langs de snelwegen in Nederland door de overheid gesubsidieerde fastfoodrestaurants zou zien, op de beste plekken, met grote neonborden ‘kom hier je hamburgers halen’.

Zou dat niet heel oneerlijk zijn tegenover die andere (commerciële) restaurants die alleen van hun winst kunnen bestaan en ook nog hun waar moeten verkopen op een net wat minder aantrekkelijk plekje, gebonden aan allerlei regels die niet voor de NPO radiozenders gelden?’

De Tweede Kamerverkiezingen zijn in maart 2017. Tot die tijd voeren Hero Brinkman, Patrick Kicken en de 12 andere mensen op de lijst van de OndernemersPartij nog volop campagne om o.a. hun plan de regionale omroepen extra te steunen ten koste van de landelijke zenders kracht bij te zetten. [Radiowereld.NL]