Commerciële zenders mogen adverteren bij de STER

De STER gaat de strenge regels voor reclamemaken loslaten, vertelt de nieuwe directeur Frank Volmer aan BNR. “Als BNR of welke andere commerciële partij reclame wil maken bij de STER dan zijn ze van harte welkom.”

Commerciële zenders mogen adverteren bij de STER BNR Nieuwsradio gaat vanaf februari adverteren bij de STER. Ook Qmusic gaat hier binnenkort mee beginnen.

Reclamezendtijd voor concurrerende bedrijven wordt liberaler, zegt Volmer. Met deze verandering hoopt hij het publiek beter bij de adverteerders te brengen.

“De publieke omroep heeft ook een verantwoordelijkheid om de markt niet af te bakenen voor commerciële partijen. Het lijkt me prima dat ze reclame maken, daar krijgen we geld voor terug. Uiteindelijk moeten we de omzetdaling overeind houden en niet de markt belemmeren met allerlei regels.”

Overigens zal er op NPO1 geen reclame te zien zijn waarin bijvoorbeeld opgeroepen wordt om naar RTL4 te zappen. “Dat lijkt me niet logisch en zou je andersom ook niet willen. Maar als het crossmediaal is mag alles,” aldus Volmer op BNR.

In 2015 overwoog BNR al eens juridische stappen tegen de STER, omdat deze sportjes van de radiozender weigerde. Toch lukte het BNR om in 2013 met een reclamespot op BNR te komen. BNR Nieuwsradio had het radiospotje onder de naam Bay & Air aangemeld, zodat in eerste instantie niet werd ontdekt dat het om reclame voor de radiozender ging.

Ook Radio 538 lukte het eind jaren ’90 om te adverteren bij de STER. Wel had de radiozender hier de hulp van een autofabrikant voor nodig. Citroën kwam met een speciale 538-editie van de Saxo. [Radio.NL/BNR]