[Update] Qmusic adverteert vanaf dinsdag ook bij de Ster. Op de publieke tv-zenders is de commercial voor “Het Geluid” te zien. De Ster heeft de strenge regels voor adverteren door concurrerende bedrijven losgelaten. Vanaf volgende maand gaat ook BNR op de publieke zenders adverteren.
Sky Radio was in december 2016 al de eerste commerciële radiozender die na de versoepeling van de regels officieel ging adverteren bij de Ster. Sky Radio zond van 22 december tot en met 25 december een kerstcommercial uit op NPO 1, NPO 2 en NPO 3.
Voorheen waren hier altijd speciale constructies voor nodig. De Ster weigerde namelijk alle directe rivalen voor de publieke omroep.
Het lukte BNR om in 2013 met een reclamespot op Radio 1 te komen. BNR Nieuwsradio had het radiospotje onder de naam Bay & Air aangemeld, zodat in eerste instantie niet werd ontdekt dat het om reclame voor de radiozender ging.
Ook Radio 538 lukte het eind jaren ’90 om te adverteren bij de Ster. Wel had de radiozender hier de hulp van een autofabrikant voor nodig. Citroën kwam met een speciale 538-editie van de Saxo.
Sinds kort zijn de regels voor adverteren bij de Ster flink versoepeld, waardoor ook commerciële radio- en tv-zenders mogen adverteren bij de publieke omroep. Voorwaarde is wel dat het cross mediaal is. Zo zijn er geen spotjes van commerciële radiostations op de publieke radiostations te horen. Hetzelfde geldt voor spotjes van commerciële tv-zenders op NPO1, 2 of 3. [Radiowereld.NL]