Search
Close this search box.

Frankrijk: Europe 1 shopt bij concurrentie

Als gevolg van de ronduit dramatische resultaten van de metingen door Médiametrie op kwartaalbasis zet Europe 1 alle zeilen bij om de kloof met de concurrerende Franse informatiestations te dichten. Geen gemakkelijke opdracht gezien de scherpe terugval met 292.000 luisteraars.

Frankrijk: Europe 1 shopt bij concurrentieVerwaarlozing sport en actualiteit
De oorzaken voor deze malaise situeren zich op allerlei niveaus waaronder de té doelgerichte redactielijn met aandacht voor onder meer economische aangelegenheden waardoor de algemene actualiteit op de achtergrond belandt. Een trend, die duidelijk in de kaart speelt van de huidige marktleider RTL en de eerste achtervolger France Inter.

Het ‘verwaarlozen’ van de sportactualiteit door het ‘mislopen’ van bepaalde belangrijke uitzendrechten komt dan weer goed uit voor Radio Monte Carlo (RMC), dat met de exclusieve verslaggeving van de voetbalcompetitie Ligue 1, het integrale F1-wereldkampioenschap en de geliefde rugbycompetitie telkens een stijgend marktaandeel scoort.

En alsof deze reeks tegenslagen niet volstaat, kwam het station aan de Parijse Rue Fracois 1e  eerder extra negatief in het nieuws door het vertrek van humorist Laurent Ruquier en het  ongewenste seksuele gedrag van Jean-Marc Morandini tijdens de casting voor de televisiereeks ‘Les Faucons’. De daaropvolgende klachtenregen resulteerde inmiddels in een schorsing van de nochtans kritische mediajournalist.

Eigenaar Lagadère heeft er genoeg van
In het verleden poogde het station door de aanstelling van diverse directieraden om de dalende trend om te buigen. Maar ondanks aanhoudende pogingen bleef het herstel op zich wachten. Arnaud Lagadère van de gelijknamige mediagroep die tevens het nationale netwerk Virgin Radio bezit, kreeg er de afgelopen weken genoeg van en besloot tot een radicale koerswijziging plus een opzienbarende financiële investering.

Hij opende namelijk discrete onderhandelingen met Frédéric Schlesinger, die samen met Emmanuel Perreau de basis vormde voor het actuele succes van France Inter. Door een totaal andere vormgeving en door de kaart van het nieuw presentatietalent te trekken, groeide de populariteit zienderogen. De eerstgenoemde maakte onloangs zijn overstap naar het ‘zieke’ Europe 1 bekend.

Wanneer het tweetal herenigd zou worden, dan plant het station om in een volgend stadium één van de populairste nieuwslezers, de 64-jarige Patrick Cohen, aan te trekken. Zijn professionalisme en vooral de rustige manier waarop hij elke ochtend tussen 7 en 9 uur het journaal brengt, levert immers steevast uitstekende waarderingscijfers op.

De kans groeit dan ook dat de volledige programmering tegen september volledig anders zal ogen. Op voorwaarde dat alle elementen aanwezig zijn om de onderneming een zoveelste en -vooral- een levensnoodzakelijke doorstart te bieden. [FvM/Radio.NL]

Gerelateerde berichten