Aantal tv-aansluitingen blijft verder dalen

Het aantal tv-aansluitingen blijft dalen. In totaal zijn er na de eerste helft van dit jaar nog 7,385 miljoen aansluitingen, 0,3 procent minder dan na het eerste kwartaal van 2017, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Telecompaper. Het aantal tv-aansluitingen daalt al 2,5 jaar en waarschijnlijk gaat volgend jaar nog verder dalen.

Aantal tv-aansluitingen blijft verder dalen De groei van het aantal digitale tv-aansluitingen was onvoldoende was om de daling bij analoge tv-aansluitingen te compenseren. Het is het tiende kwartaal op rij dat de tv-markt in volume daalt. Ook verwacht Telecompaper, een onafhankelijk onderzoeks- en persbureau, dat de omzet vanaf 2019 zal gaan dalen.

Kabel is nog altijd de grootste televisietechnologie met 57,1 procent van aansluitingen. DSL (koper) volgt als nummer twee met bijna 19 procent aandeel en glasvezel is nummer 3 met 15,5 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het tweede kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.

De omzet uit tv-diensten groeide met 1 miljoen euro in het tweede kwartaal naar 455 miljoen euro. KPN en de kleinere tv aanbieders zorgden voor voldoende omzetgroei om de daling bij Ziggo te compenseren. Ziggo blijft nog wel de grootste aanbieder qua tv-omzet, met een marktaandeel van 60,2 procent. KPN kwam uit op 27 procent van de televisie-omzet. De verschuivingen zijn dus minimaal.

Krimp voor tv-omzet verwacht
De omzet uit tv-aansluitingen groeit de komende jaren niet meer, aldus Telecompaper. De trends wijzen zelfs op een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog wel. Daarna zet de daling in naar 1,78 miljard euro in 2021.

“De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv-abonnement op te zeggen,” aldus Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht.

De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat de aantallen abonnees met gemiddeld 0,9 procent per jaar dalen.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten