1010 WINS New York City scoort beste luistercijfers in 40 jaar

De non-stop nieuwszender 1010 WINS in New York City scoort haar beste luistercijfers in 40 jaar. De zender is hierdoor opgeklommen naar de tweede plaats achter 106.7 Lite FM (WLTW). In Los Angeles blijft 104.3 My FM (KBIG) aan kop.

1010 WINS New York City scoort beste luistercijfers in 40 jaar 1010 WINS is de oudste nieuwsradiozender van de Verenigde Staten. Al sinds 1965 brengt het station non-stop nieuws volgens vaste klokuren.

Dat wil zeggen dat voor elke minuut van het uur vast ligt wat er uitgezonden wordt. En ook wordt elk uur exact hetzelfde ingevuld, 7 dagen per week en 24 uur per dag.

Daarnaast worden items meerdere keren per uur uitgezonden. Zo komt de verkeersinformatie elke 10 minuten “on the 1’s” voorbij. Ook worden nieuwsitems regelmatig herhaald. De slogan van WINS is dan ook al jaren “You give us 22 minutes, we’ll give you the world.” BNR Nieuwsradio vertaalde dat eind Jaren ’90 in “De wereld in 20 minuten.

WINS moet het dan ook niet hebben van het lange luisteren, maar van veel luisteraars die meerdere keren per dag kort afstemmen op de zender.

1010 WINS doet het al maanden goed bij de luistercijfers, maar oktober was een recordmaand. Volgens de cijfers van Nielsen Audio steeg het marktaandeel met 0,4% naar 5,9%, de beste cijfers in 40 jaar tijd. De nieuwszender klimt hierdoor bovendien op naar de tweede plaats.

Nummer 1 in de Big Apple is nog altijd Lite FM. De popzender steeg met een half procentpunt naar 6,6%. Daarnaast maakt Lite FM zich alweer op voor de kerst. Binnenkort zet de zender haar reguliere popformat tijdelijk op zij voor non-stop kersthits.

Plek drie is voor de urban popzender WBLS 107.5 met 5,6%, terwijl de classic hitzender 101.1 (W)CBS FM genoegen moet nemen met de vierde plaats ondanks dat het marktaandeel gelijk is gebleven op 5,5%. Terug in de top 5 is La Mega 97.9 (WSKQ). Het marktaandeel van de Spaanstalige zender steeg naar 5.3%.

Grote winnaar deze meting is de sportzender WFAN, die haar marktaandeel met 0,6%-punt zag stijgen en een tiende tekort komt voor een plak in de top 5. De hitzender Z100 (WHTZ) zag haar marktaandeel iets stijgen, maar blijft achtste.

Lite FM blijft aan kop bij de doelgroep 25-54 jaar. Mega 97 heeft de koppositie bij de doelgroepen 18-34 en 25-49-jarigen heroverd.

Los Angeles
My FM staat voor de negende meting op een rij op de eerste plaats. De popzender, met de beste hits van de jaren ’90 tot nu, maakte haar verlies van de vorige meting weer goed en noteert nu 6,4% marktaandeel.

Op ruime afstand ‘vechten drie honden om één been.’ De hitzender 102.7 KIIS FM, de classic hitszender k-Earth 101 (KRTH) en de popzender KOST 103.5 scoren allen 4,5%. Net als Lite FM in New York City bereidt ook KOST zich weer voor op de lucratieve kerstperiode.

De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) completeert de top 5 met 4,3% marktaandeel.

My FM blijft leiden bij zowel de doelgroepen 18-44, 18-49 als 25-54 jaar.

Houston
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer is dit Houston, de grootste stad van de staat Texas. Deze stedelijke agglomeratie telt bijna 6 miljoen inwoners.

Ten opzichte van een jaar geleden zijn ook hier de rangen en standen flink door elkaar geschud. Zo is Majic 102.1 (KMJQ) doorgestoten naar de eerste plaats. De urban popzender scoort een marktaandeel van 7,7% wat meer dan een procentpunt hoger is dan vorig jaar.

De popzender Sunny 99.1 (KODA) blijft tweede met 6,9%, gevolgd door de Spaanstalige zender “La 102.9” (KLTN) met 6,3%. Vorig jaar stond deze zender nog eerste met 8% marktaandeel.

De classic rockzender The Eagle (KGLK) staat nu vierde met 5,9%, gevolgd door 95.7 The Spot (KKHH). Deze ‘Adult Hits’ zender met overwegend hits uit de jaren ’80 en ’90 heeft binnen een jaar na de start al 4,7% marktaandeel weten te verwerven. [Radiowereld.NL]