De non-stop nieuwszender 1010 WINS in New York City heft opnieuw haar luistercijferrecord van de afgelopen 40 jaar verbroken. Het marktaandeel van WINS steeg met nog eens 0,4% waarmee de tweede plaats verstevigd wordt. Lite FM blijft marktleider, terwijl My FM in Los Angeles aan kop gaat.
In november steeg het marktaandeel van de oudste nieuwszender van de Verenigde Staten door naar 6,3%, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Audio. Het zijn de laatste reguliere luistercijfers van dit jaar voordat de kerstgekte losbarst.
De cijfers weerspiegelen “de sterke cyclus van het belangrijke nieuws en de mensen die bij WINS werken,” zo verklaart programmabaas Ben Mevorach aan Inside Radio.
Volgens hem komt dit vooral door de manier waarop WINS het nieuws brengt: “zonder vooroordeel, snel en met een ‘verspil geen tijd van de luisteraar’ houding.”
106.7 Lite FM (WLTW) blijft marktleider en doet er zelfs nog een schepje bovenop. De popzender steeg door naar 7,0%. De beste prestaties sinds februari.
Plek drie blijft voor de urban popzender WBLS 107.5 met 5,8%, terwijl de classic hitszender 101.1 (W)CBS FM vierde blijft met 5,5% marktaandeel.
De sportzender WFAN completeert de top 5 met 5.2%. Mede door het uitzenden van de honkbalwedstrijden van de New York Yankees, waar de Nederlander Hensley Meulens kans maakt om coach te worden, scoort WFAN al enkele maanden uitstekende luistercijfers.
De hitzender 92.3 Amp Radio (WBMP) sluit haar bestaan af met 2,2% marktaandeel wat goed is voor een zeventiende plaats. Een week geleden trok eigenaar Entercom de stekker uit de zender en verving het door de alternatieve zender Alt 92.3.
Lite FM blijft aan kop bij de doelgroep 25-54 jaar, maar leidt nu ook bij de doelgroep 18-49 jaar. Mega 97 blijft op 1 bij de doelgroep 18-34 jaar.
Los Angeles
In Los Angeles blijft 104.3 My FM (KBIG) het populairst. Wel zag de popzender haar marktaandeel naar 5,9%, waardoor het verschil met de nummer 2 is gehalveerd. Op de tweede plaats staat nu opnieuw 102.7 KIIS FM met 4,8%. Wel zag de hitzender haar marktaandeel voor het eerst sinds juni stijgen.
Op de derde plaats staan de popzender KOST 103.5 en de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH) met 4,4%. Voor K-Earth is dit haar laagste marktaandeel sinds januari. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) completeert de top 5 met 4,2% marktaandeel. The wave blijft hiermee de talkzender KFI AM640 nipt voor.
My FM blijft leiden bij zowel de doelgroepen 18-49 als 25-54 jaar, terwijl KIIS de koppositie heeft heroverd bij de 18-34 jarigen.
Detroit
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer is dit Detroit, de grootste stad langs de grens met Canada. De regio Detroit telt bijna 4 miljoen inwoners en is bekend van motown en de auto-industrie.
Voor de derde maand op een rij is de popzender 100.3 WNIC het populairst in ‘the motor city.’ In drie maanden tijd heeft WNIC haar marktaandeel met ruim anderhalf procentpunt zien stijgen naar 7,7%.
De komende metingen zal zit ongetwijfeld verder stijgen aangezien WNIC, net als Lite FM en KOST, inmiddels is overgestapt op non-stop kerstmuziek. Een jaar geleden stond WNIC nog op de vierde plaats met 2%-punt minder.
Ook de classic rockzender 94.7 WCSX deed goede zaken en is opgeklommen naar de tweede plaats met 6,5% marktaandeel. De classic hitszender 104.3 WOMC en WWJ Newsradio 950 staan op een gezamenlijke derde plaats met 5,9% marktaandeel. Voor WOMC betekent dit een flinke daling, want vorig jaar stond de zender nog op de eerste plaats.
De sportzender 97.1 The Ticket (WXYT) sluit de top 5 af. [Radiowereld.NL]