Omroepen krijgen steeds meer concurrentie van Netflx. Het marktaandeel van Netflix blijft maar groeien. Bijna één derde van de Nederlanders met een smartphone heeft inmiddels de Netflix-app op zijn mobiele toestel staan. Dat komt overeen met ongeveer 4 miljoen Nederlanders.
De populariteit van Netflix is sterk leeftijdsgebonden. Inmiddels heeft 68 procent van de tieners de app op zijn smartphone, tegenover 9 procent van de 65-plussers.
Eenzelfde leeftijdsafhankelijk effect is te zien bij YouTube. Deze app staat op ruim 7 miljoen smartphones. Waar op Netflix gekeken wordt naar afleveringen van series of films, ligt de nadruk bij YouTube op short-form – korte filmpjes.
Bij de laatste app ligt het aantal kijkminuten per week dan ook aanzienlijk lager dan bij Netflix: op 76 minuten per week. Gebruikers kijken gemiddeld 120 minuten per week naar Netflix-content.
Netflix is niet alleen als app de meest populaire streaming videodienst in Nederland. In het derde kwartaal van 2017 kwam Netflix in Nederland uit op een penetratie van 32 procent bij Nederlandse huishoudens, aldus onderzoek van Telecompaper half oktober. Dat zijn omgerekend 2,4 miljoen huishoudens met binnen (en buiten) het huishouden meerdere gebruikers per account. Concurrent Videoland telt maar 390.000 abonnementen, NPO Start Plus heeft slechts 360.000 leden. [Radiowereld.NL]