De komst van de Kerstman heeft de rangen en standen in het Amerikaanse radiolandschap weer flink door elkaar geschud. Zowel in New York City als in Los Angeles verstevigden de populairste radiozenders hun marktaandeel door het draaien van uitsluitend kerstmuziek.
Net als voorgaande jaren, heeft 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City ook dit jaar haar reguliere popformat in de ijskast geparkeerd en draait de zender uitsluitend kerstmuziek.
Dit jaar vond de “switch” plaats op 17 november. En opnieuw zorgde deze wijziging voor een flinke stijging van de luistercijfers. Het marktaandeel schoot met bijna 2 procentpunt omhoog naar 8,8%. Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio. Lite deed het zelfs nog iets beter dan vorig jaar.
De decembercijfers in de Verenigde Staten bevatten overigens de gegevens van 8 november tot en met 5 december. Dit komt doordat de luistercijfers hier 13 keer per jaar gemeten worden. De laatste periode bevat de zogenaamde “Holiday” cijfers.
Door de sterke prestaties van Lite moesten vele andere stations in de Big Apple marktaandeel inleveren. Zo kwam er na vier maanden een einde aan de opmars van 1010 WINS. De nieuwszender zag het marktaandeel met een half procentpunt dalen naar 5,8%, maar blijft nipt tweede.
Winst was er daarentegen voor (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender steeg naar 5,7% en klom hierdoor op naar de derde plaats. De urban popzender WBLS 107.5 daalde licht en staat nu met 0,1%-punt achterstand vierde, terwijl de Spaanstalige zender La Mega 97.9 (WSKQ) terug is in de top 5, met 4,7%.
Verlies was er opnieuw voor de hitzender Z100 (WHTZ), de zender steeg echter wel naar de zevende plaats doordat de sportzender WFAN harder daalde. De Yankees speelden niet, dus heeft de zender ook minder luisteraars.
Kijkend naar de doelgroepen, dan leidt Lite FM nu bij alle voor adverteerders belangrijke doelgroepen.
Los Angeles
Ook in Los Angeles is de kerstgekte losgebarsten. Dat was ook op de radio goed te merken. KOST 103.5 maakte vorige maand ook de overstap naar non-stop kerstmuziek. En met succes, want het marktaandeel verdubbelde bijna in één maand tijd: van 4,4 naar 8,7%. KOST stijgt hiermee van de derde naar de eerste plaats.
Op de tweede plaats staat nu 104.3 My FM (KBIG). De popzender, die vrijwel het hele jaar marktleider was in de filmstad, bleef opmerkelijk genoeg gelijk op 5,9%. Derde is nu de classic hitszender k-Earth 101 (KRTH). Ondanks de kerstgekte zag het station het marktaandeel met 0,4%-punt stijgen vaan 4,8%. Daarachter volgen de hitzender 102.87 KIIS FM met 4,5% en de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 4,2%.
Wat het effect is van het vervangen van een classic rockzender door christelijke softpop ondervond Educational Media Foundation. Het marktaandeel van K-Love (KKLQ) is nog niet eens de helft van voorganger 100.3 The Sound (KSWD): 1,2% tegenover 2,8%.
Bij alle voor adverteerders belangrijke doelgroepen leidt KOST nu.
Van kust tot kust
Ook in andere Amerikaanse steden is de kerstgekte op gang gekomen. Zo verdrievoudigde het marktaandeel van 93.9 Lite FM (WLIT) in Chicago zich ruimschoots door het draaien van kerstmuziek. Het station staat eerste nu met 8,5%. Dit is ruim 2%-punt meer dan dezelfde periode vorig jaar.
In Philadelphia lukte het More FM (WBEB) om bijna 13% marktaandeel te scoren door het draaien van kersthits. In San Francisco steeg 96.5 KOIT van de derde naar de tweede plaats, terwijl Sunny 99.5 (KODA) in Houston van de tweede naar de eerste plek steeg. [Radiowereld.NL]