In de strijd om faillissement te voorkomen wil de Amerikaanse radiogroep Cumulus Media van 14 dure contracten af. Via de faillissementsrechtbank wordt geprobeerd om onder de aankoop van twee radiostations uit te komen, almede enkele contracten voor sportuitzendrechten.
Dit moet voorkomen dat het bedrijf daadwerkelijk failliet wordt verklaard. De schuld van Cumulus is inmiddels opgelopen tot een slordige $2,4 miljard.
Het goede nieuws is dat Cumulus een overeenkomst heeft met haar grootste schuldeisers. In ruil voor kwijtschelding van $1 miljard aan schulden krijgen zij 83,5% aandeel in het nieuwe geherstructureerde Cumulus. Dit moet eind mei voltooid zijn.
Aankoop ongedaan maken
Om de schuldenlast verder te verkleinen wil Cumulus nu van 14 dure contracten af. Het gaat hierbij om onder meer het huurcontract en de aankoop van de radiozenders 97.9 The Loop (WLUP) en 101 WKQX in Chicago van Merlin Media.
Eind vorig jaar wilde Cumulus de twee radiozenders overnemen voor een slordige $50 miljoen van Merlin Media. Nu is Cumulus Media van mening dat dit bedrag veel te hoog is en wil onder de aankoop uit. De zaak dient op 1 februari bij de faillissementsrechtbank. Mocht de rechter het contract ontbinden, dan moet Merlin Media de twee radiozenders weer zelf gaan exploiteren.
Uitzendrechten sport
Daarnaast wil Cumulus van de uitzendrechten van de Chicago White Sox (honkbal) en de Chicago Bulls (basketbal) af. Cumulus sloot een overeenkomst om vanaf 2016 zes seizoenen de wedstrijden te mogen uitzenden op de nieuws- en talkzender 890 WLS in Chicago. Tevens wil Cumulus af van een aantal dure huurcontracten voor gebouwen en zendmasten.
Maar niet alleen bij Cumulus gaat het niet al te best. Ook iHeart Media, de grootste aanbieder van commerciële radio in de VS, verkeert in zwaar weer. Hier is de schuld opgelopen tot een slordige 20 miljard. En in tegenstelling tot Cumulus heeft iHeart Media nog geen overeenstemming met haar grootste schuldeisers.
Saillant detail is dat iHeart Media inmiddels een rechtszaak aangespannen heeft tegen Cumulus Media. iHeart zou nog $186.000 te goed hebben van haar rivaal. Het gaat hierbij om reclamezendtijd die distributiemaatschappij Westwood One, eigendom van Cumulus, zou hebben gevuld op een aantal radiostations van iHeart Media.
Daarnaast wil iHeart Media luistercijfers bonussen hebben voor een aantal van haar radioprogramma’s die op radiozenders van Cumulus worden uitgezonden. In de Verenigde Staten is het gebruikelijk dat radioprogramma’s voor een lage basisprijs worden verkocht, maar dat er een bonus wordt betaald als het programma hogere luistercijfers scoort. [Radiowereld.NL]