Massa-ontslag bij RTL: minimaal 85 arbeidsplaatsen verdwijnen

[Update] Lange tijd was het onzeker wat RTL ging doen. Dat is nu duidelijk geworden. Omdat de kijker steeds minder lineair TV kijkt, moet RTL Nederland afscheid nemen van minimaal 85 arbeidsplaatsen als gevolg van de strategiewijziging die het mediabedrijf in april aankondigde. In 2019 zal RTL meer mensen gaan ontslaan.

Massa-ontslag bij RTL: minimaal 85 arbeidsplaatsen verdwijnen In de nieuwe organisatiestructuur wordt ook een aantal managementlagen teruggebracht.

Ontslaggolf bij RTL
Naast de 85 arbeidsplaatsen voorziet het bedrijf verdere personele besparingen in de eerste helft van 2019. Hoeveel ontslagen dan zullen vallen is nog niet gekendgemaakt.

CEO RTL Nederland, Sven Sauvé licht de belangrijkste reden van de herstructurering toe: “De nieuwe organisatiestructuur is nodig om onze Fan Centric groeistrategie snel uit te kunnen voeren. Hij is erop gericht om samenwerking verder te stimuleren, nieuwe kennis en kunde de ruimte te geven en om merken te bouwen die inspelen op echte behoeftes van onze kijkers, volgers en bezoekers.

De enorme groei die Videoland doormaakt, is een duidelijk bewijs dat we de goede keuzes maken. De herstructurering is nodig om ons nog wendbaarder te maken en meer focus aan te brengen in het hele bedrijf. Tegelijkertijd gaan we nog meer investeren in content, creativiteit, data en technologie.

Sauvé vervolgt: “De afgelopen dagen hebben wij iedereen geïnformeerd over de personele gevolgen van deze transformatie. RTL is een hecht team, dus afscheid nemen doet pijn, ook al is het nodig. We hebben als lokale mediapartij grote ambitie in zowel het lineaire als het digitale domein. Om daar uitvoering aan te geven moet je als organisatie focus hebben en flexibel zijn om snel in te springen op nieuwe kansen.

In een medialandschap dat aan constante verandering onderhevig is, hebben we ons doel scherp: wij maken het verschil met onmisbare verhalen voor iedereen in Nederland die raken in hoofd en hart. En ik geloof dat wij daar het beste in zijn, omdat we ons 100% richten op de behoeftes en drijfveren van de Nederlandse consument.

Chief Content Officer Matthias Scholten treedt per direct terug uit de directie en moet nu leiding gaan geven aan de creative unit. Lucien Brouwer, de zittende Chief Consumer Officer, neemt de rol van Matthias Scholten tot het einde van het jaar waar. De ondernemingsraad heeft inmiddels ingestemd met de plannen en er is met de vakbonden een sociaal plan overeengekomen. De nieuwe organisatiestructuur moet op 1 augustus van kracht zijn. [Radiowereld.NL]