Lite FM doet er weer een schepje bovenop in NYC

106.7 Lite FM (WLTW) blijft domineren in New York City. De popzender deed er nog een schepje bovenop en vergrootte de afgelopen meting haar voorsprong naar 1,1%-punt. In Los Angeles blijft 104.3 My FM (KBIG) aan kop.

Lite FM doet er weer een schepje bovenop in NYC Lite FM hanteert het zogenaamde Adult Contemporary format. Het station draait de beste pophits van de jaren ’80 tot nu, afgewisseld met korte presentaties.

Het station staat bekend om haar uitgebreide playlist, waardoor het goed weg luistert op de vele kantoren in de Big Apple. Scherpe randjes in de muziek worden ontweken. Op de playlist staan artiesten als Gloria Gaynor, Kelly Clarkson, Maroon 5, Rihanna, Shawn Mendes, Katy Perry en Lionel Richie.

Het grootste deel van het jaar is Lite FM de populairste zender van New York City. Volgends de luistercijfers over september van Nielsen Audio scoort Lite een marktaandeel van 7,5%, een stijging van 0,4%-punt ten opzichte van de meting ervoor.

Op ruim een procentpunt afstand van Lite volgt (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender zag haar marktaandeel met 0,1%-punt stijgen naar 6,4%. CBS FM scoort hiermee haar hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.

De urban popzender WBLS 107.5 volgt met 5,6% marktaandeel, een plus van 0,3%-punt. Z100 (WHTZ) zag haar marktaandeel gelijk blijven op 4,8%, maar blijft vierde.

De top 5 wordt, ondanks verlies, gecompleteerd door de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) met 4,3%.

Grote verliezer deze meting is de sportzender WFAN, die de afgelopen maanden vooral profiteerde van de honkbalwedstrijden van de Yankees. Het marktaandeel deelde met 0,8%-punt naar 3,9%.

Lite FM blijft ook aan kop bij de 18-49 en 25-54 jarigen, terwijl Z100 nummer 1 is bij de doelgroep 18-34 jaar.

Los Angeles
In Los Angeles staan voor de achtste maand op een rij dezelfde vijf radiostations in de top 5. En voor de vijfde maand op een rij is My FM het populairst. De popzender daalde licht naar 5,5% marktaandeel.

Op een half procentpunt afstand volgt de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH). KOST 103.5, waar voornamelijk hits uit de jaren ’80 en ’90 worden gedraaid, blijft derde met 4,6%. Wel voelt KOST de hete adem van 94.7 The wave (KTWV) in de nek. De urban popzender steeg met maar liefst 0,4%-punt naar 4,6% marktaandeel.

102.7 KIIS FM staat nu vijfde. De hitzender verloor twee plaatsen en scoort nu 4.4% marktaandeel.

Bij de hip-hopzender Power 106 (KPWR), die eerder van eigenaar wisselde, waren er blije gezichten te zien. Het station steeg met 0,4%-punt naar 3,2%.

Kijkend naar de doelgroepen dan blijft My FM aan kop bij 25-54 en 18-49 jaar, terwijl KIIS het populairst blijft bij de doelgroep 18-34 jaar.

St. Louis
Elke maand blikt Radio.NL ook op de luistercijfers in een andere regio. Dit keer is dat St. Louis, in de staat Missouri. Deze stadsregio telt ruim 2,3 miljoen inwoners.

De populairste radiozender in deze regio is de nieuwszender KMOX. Opvallend is dat deze radiozender gewoon op de middengolf uitzendt en niet op FM. Met haar keiharde AM-signaal (50 kW) scoort KMOX 8,3% marktaandeel.

De classic hitszender 103.3 KLOU herstelt van haar zomerdip en schoot 1,1%-punt omhoog naar 7,8%. Ook christelijke softpop is populair in St. Louis, want Joy FM (KLJY) staat nu derde met 7,6%.

Ook country is vertegenwoordigd in de top 5, want New Country 92.3 (WIL) staat nu vierde met 6,4% marktaandeel. De rockzender K-She 95 (KSHE) completeert de top 5 met 6,3% marktaandeel. [Radiowereld.NL]