De Belgen hebben ook de afgelopen maanden massaal naar de radio geluisterd. Dit blijkt uit de nieuwe zomerse luistercijfers die donderdag zijn gepubliceerd. Radio 2 blijft hoog en droog aan kop in Vlaanderen, terwijl Nostalgie de koppositie in Wallonië behoudt.
Donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die voortaan CIM RAM (Radio Audience Measurement) heten en zes keer per jaar verschijnen. De tweede golf van dit jaar bevat de cijfers over de periode mei tot en met augustus.
Het is voor het eerst dat er luistercijfers over de zomerperiode verschijnen in België. En dat is interessant, want in België is het heel gebruikelijk dat radiostations enkele maanden een zomerprogrammering draaien. Alle deejays gaan dan om de beurt een paar weken op vakantie. Zodra een deejay terug is van vakantie is het best mogelijk dat deze tijdelijk op een heel ander tijdstip te horen is. Zo kan de ochtenddeejay opeens het lunchprogramma presenteren in plaats van zijn eigen tijdslot.
Radio 2 blijft het populairst
Wederom blijft VRT Radio 2 hoog en droog aan kop. De familiezender van de publieke omroep met veel Vlaamse muziek daalde deze meting weer een beetje en noteert nu 30,8% marktaandeel.
Qmusic zag haar marktaandeel nagenoeg stabiel blijven. Wel groeide de hitzender de doelgroep 12-44 jaar (22,5%, +1,4%-punt) waar het marktleider blijft. Ook is Q nu marktleider bij de doelgroep 18-34 jaar (24,2%).
An Caers, directeur radio bij Qmusic eigenaar Medialaan, is blij met de resultaten: “Het is de eerste
keer dat we weten hoeveel mensen er in de zomer luisteren naar de radio. Het is heel fijn om te zien dat de Vlaming ook dan trouw blijft aan het medium. Qmusic zet fantastische cijfers neer. We zijn de grootste radiozender bij mensen tussen 18 en 54 jaar.”
MNM blijft Studio Brussel voor
Zowel bij Studio Brussel als MNM is een lichte daling te zien, waarbij MNM (10,4%) Studio Brussel (10,2%) nipt voor blijft.
“Het gezamenlijk radiomarktaandeel van de VRT blijft identiek aan de vorige golf: 63,1%. Alle netten scoren in lijn met de eerdere golven dit jaar”, zo luidt de verklaring van de publieke omroep VRT. Dat hetzelfde totale marktaandeel gescoord wordt komt overigens door de winst van Klara. De klassieke zender steeg met een half procentpunt naar 2,7%.
Grote verliezer naast Radio 2 was overigens Joe, die met 0,7%-punt daalde naar 8,6%. Rivaal Nostalgie profiteerde hiervan en zag het marktaandeel juist met 0,7%-punt stijgen naar 6,8%. Wel zag Joe het marktaandeel in haar primaire doelgroep 35-54 jaar stijgen van 12,7 naar 14,4%.
Van de nieuwe commerciële netwerkradio’s is Topradio de grootste met 0,8% marktaandeel. VBRO volgt met 0,7%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België staat Radio Nostalgie van de tweede meting op een rij op de eerste plaats. De classic hitszender deed er zelfs nog een schepje bovenop en steeg naar 15,1% marktaandeel.
Bel RTL herstelde zich van een matig voorjaar en zag het marktaandeel met 1,2%-punt stijgen naar 14,5%. Hierdoor stijgt de generalistische zender van de vierde naar de tweede plaats.
Fors verlies was er voor de publieke zender RTBF VivaCité, het station met veel regionale informatie en chansons. Het marktaandeel daalde met bijna een procentpunt naar 14,5%. Ook Radio Contact en RTBF Classic 21 zagen het marktaandeel dalen. [Radiowereld.NL]