Zoeken
Sluit dit zoekvak.

VS: iHeart Media wil van surseance van betaling status af

iHeart Media heeft mediawaakhond FCC gevraagd om de status “debtor-in-possession” (surseance van betaling) op te heffen. De grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten heeft hiervoor een herstructureringsplan ingediend.

VS: iHeart Media wil van surseance van betaling status af iHeart Media is eigenaar van een slordige 850 radiostations waaronder Z100 (WHTZ) en 106.7 Lite FM (WLTW) in New York City en 102.7 KIIS FM en 104.3 My FM (KBIG) in Los Angeles.

Daarnaast staan populaire presentatoren als Ryan Seacrest, Elvis Duran, Rush Limbaugh en Sean Hannity bij het concern onder contract.

$20 miljard schuld
Maar het gaat al een tijdje niet goed met iHeart Media dat tot 2014 onder de naam Clear Channel opereerde. De schulden waren opgelopen tot een slordige $20 miljard. Het bedrijf liet eerder dit jaar meerdere deadlines verstrijken waarvoor de rente van schulden moest worden afgelost. In alle gevallen werd aan deze betalingsverplichting niet voldaan.

In maart heeft iHeart Media daarom bescherming aangevraagd volgens hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissement-wetgeving. Dit lijkt op surseance van betaling in ons land met als verschil dat dit in de VS veelal leidt tot succesvolle herstructurering.

En het moment van succesvolle herstructurering is nu gekomen, want iHeart Media heeft de FCC gevraagd om de status “surseance van betaling” op te heffen. Van het nieuwe iHeart Media komen de meeste aandelen in handen van de schuldeisers. Liberty Media wordt met tussen de 6 en 10% aandelen de grootste aandeelhouder. Dit ondank dat een bod om 40% van de aandelen eerder al werd afgewezen.

Alle andere aandeelhouders, waaronder de voormalige grootaandeelhouders Bain Capital en Thomas H. Lee Partners, hebben nog maar 5% of minder in handen.

Te snelle groei en te dure overname
Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen met de grootste radioaanbieder van de VS? Te snelle groei en een te dure overname hebben het bedrijf in financiële problemen gebracht.

Zo groeide het bedrijf  in de tweede helft van de jaren ’90 als kool, met als klapper de overname van AMFM in 1999 voor ruim $1,7 miljard. Het bedrijf gokte erop dat deze groei bekostigd zou kunnen worden aan een hogere (reclame)omzet die door deze groei gerealiseerd zou worden.

Lange tijd kon Clear Channel haar schulden redelijk onder controle houden, maar in 2008 zette het verval in. Allereerst werd het mediaconcern voor teveel geld ($20 miljard) verkocht aan investeringsmaatschappijen Bain Capital en Thomas H. Lee Partners. Hiervoor zijn onverantwoorde leningen afgesloten.

Dalende reclame-inkomsten
Daarnaast hakte de kredietcrisis er flink in. Adverteerders besloten minder geld uit te geven en is er concurrentie gekomen op de adverteerdersmarkt in de vorm van online/social media en streamingdiensten. Tevens werden leningen afbetaald door het afsluiten van nieuwe leningen tegen een nog hogere rente.

Om een indruk te geven van de cijfers. In 2007 behaalde Clear Channel nog een nettowinst van $939 miljoen. Sinds de verkoop in 2008 noteert het bedrijf jaarlijks een verlies van tussen de $220 miljoen en de $6 miljard. In 2016 werd een netto verlies geleden van $300 miljoen nadat het bedrijf $1,8 miljard aan schulden had afgelost. [Radiowereld.NL]
Foto: Radio.NL

Gerelateerde berichten