John de Mol verzamelt persoonsgegevens 7,5 miljoen bezoekers

De behandeling van gevoelige persoonsgegevens van websitebezoekers en gebruikers van apps door mediabedrijf Talpa van John de Mol, staat op gespannen voet met de privacywetgeving. Dat blijkt uit onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, Follow the Money en De Groene Amsterdammer.

John de Mol verzamelt persoonsgegevens 7,5 miljoen bezoekers Het mediabedrijf van De Mol, bekend van programma’s als Big Brother en Utopia, knoopt gegevens aan elkaar van gebruikers van het groeiend netwerk van op dit moment 23 websites en 10 apps, waardoor zeer persoonlijke profielen ontstaan waarin vrijwel alles van de bezoeker bekend is.

De verzameling betreft onder meer namen, adressen, leeftijd, inkomen, profielfoto’s, informatie over geslacht en relatie, werkgever, functie op het werk en gebruikte zoekwoorden en getoonde interesses.

Talpa zegt hierdoor te beschikken over persoonsgegevens van nu al 7,5 miljoen Nederlanders.

Het aantal sites is de afgelopen anderhalf jaar sterk gegroeid door bedrijfsovernames van De Mol, die onder meer persbureau ANP kocht en VoetbalTV begon, een app waarvoor alle amateurwedstrijden worden opgenomen en waarin beelden door gebruikers kunnen worden gedeeld.

De gegevens worden verwerkt binnen Talpa Connect. Dat stapelt informatie op elkaar die bezoekers achterlaten bij alle aangesloten websites zoals Hart van Nederland, Utopia, Juke, Radio 538, Vakantieveilingen.nl en binnenkort waarschijnlijk een te lanceren nieuws-app.

Lees meer bij investico.

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email