De behandeling van gevoelige persoonsgegevens van websitebezoekers en gebruikers van apps door mediabedrijf Talpa van John de Mol, staat op gespannen voet met de privacywetgeving. Dat blijkt uit onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico, Follow the Money en De Groene Amsterdammer.
De verzameling betreft onder meer namen, adressen, leeftijd, inkomen, profielfoto’s, informatie over geslacht en relatie, werkgever, functie op het werk en gebruikte zoekwoorden en getoonde interesses.
Talpa zegt hierdoor te beschikken over persoonsgegevens van nu al 7,5 miljoen Nederlanders.
Het aantal sites is de afgelopen anderhalf jaar sterk gegroeid door bedrijfsovernames van De Mol, die onder meer persbureau ANP kocht en VoetbalTV begon, een app waarvoor alle amateurwedstrijden worden opgenomen en waarin beelden door gebruikers kunnen worden gedeeld.
De gegevens worden verwerkt binnen Talpa Connect. Dat stapelt informatie op elkaar die bezoekers achterlaten bij alle aangesloten websites zoals Hart van Nederland, Utopia, Juke, Radio 538, Vakantieveilingen.nl en binnenkort waarschijnlijk een te lanceren nieuws-app.
Lees meer bij investico.